Det er godt nok en mavepuster med det store budget, som nu er brugt. Man skulle ellers tro, at med det danske vejr burde enhver opvarmning kunne sælge sig selv.
Men nu er byrådet blevet klogere. Borgerne kunne se, at med en dominerende fjernvarme ville man være i lommen på importørerne af træflis.
Men op på hesten igen er Dansk Folkepari i Dragørs råd. Vi fik atter bevist forskellen på Tårnby og Dragør. I Tårnby er man meget kollektive – fælles varmesystem er lykken. I Dragør er man mere selvcentreret. Her vil man selv vælge.
Nu kan vi i stedet efter sommerferien tage fat på en moderne varmeplan, som ikke begrænser mulighederne, men åbner for borgernes frie valg.
Der er nogle, som vælger termisk varme med et borehul langt nede i jorden, imens andre mest tror på varmepumper eller bare ren el. Og så er der de mange, som i dag har naturgas, og som er glade for det.
Hvis de fleste naturgasbrugere fortsætter med gas kombineret med biogas, vil der også være behov for en langsommere udbygning af elnettet.
Olie og naturgas har desværre en indbygget frygt i sig for pludselig at stoppe. Det siges, at oliekongen Rockefeller i 1910 overtalte et par geologer til at nævne i en rapport, at olie og gas var i stærkt begrænsede mængder i jorden.
På den korte bane betød det, at en lang række konkurrerende mindre olieborefolk blev stoppet, da bankerne af frygt lukkede for kreditten. Dertil brugte regeringer senere argumentet til at luksusbeskatte brugen. Omkring 1960 opskræmte andre geologer verden med, at der kun ville være energireserver til fem til ti år endnu.
I dag ved man, at der er ubegrænsede mængder til rådighed, hvis bare man får lov til at bore. I Nordsøen har man i januar 2025 sat produktionen af gas i gang på Tyra 2-feltet. De producerer nu dobbelt så meget gas, som Danmark bruger i dag, og der er nok gas til mange generationer fremad alene i det ene borefelt.
Dragørs nye varmeplan bør holde alle muligheder åbne. Det er da tudetosset i et land som Danmark at afskære sig for opvarmning og energi på grund af vrangforestillinger.
Med venlig hilsen
Morten Dreyer
Spidskandidat til byrådsvalget
Dansk Folkeparti i Dragør