Debat

Fjernvarme i Dragør

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Fjernvarme i Dragør

I 2022 besluttede Christiansborg sig for at udfase gassen i 2035. På den baggrund udsendte Christiansborg en opfordring til en række kommuner om at undersøge mulighederne for udrulning af fjernvarme. En af disse kommuner var Dragør, da vi er en af de kommuner, der har mange gasfyr. 

Dragør Kommune kunne naturligvis ikke ignorere denne henvendelse og gik derfor straks i gang med at undersøge mulighederne. På den baggrund stiftede kommunen et selskab sammen med Tårnby Kommune, der i fællesskab skulle stå for udrulningen af en eventuel fjernvarme i Dragør.

Undervejs ændrede Christiansborg imidlertid holdning til tidspunktet for udfasningen af gassen. Dette skabte naturligvis usikkerhed både hos kommunen og borgerne, hvilket har haft stor indflydelse på fjernvarmetilmeldingen.

Kommunen gjorde, hvad de kunne, for at få klar besked fra Christiansborg, men desværre uden held. Det har kostet kommunekassen dyrt at udarbejde fjernvarmeprojekter, og den regning bør naturligvis sendes til Christiansborg, da de har bedt kommunen om at udføre en opgave på et forkert grundlag. 

At fjernvarmeprojektet nu viser sig at blive væsentligt dyrere end først antaget, er ene og alene fjernvarmebestyrelsens ansvar. Man kan naturligvis ikke igangsætte en så stor entreprise uden at have fuldstændig styr på, hvad projektet koster.

Bestyrelsesmedlemmerne i fjernvarmeselskabet består primært af kommunalpolitikere, hvilket efter vores mening er en fejl.

En så teknisk og kompliceret opgave kræver fagfolk med kompetent know-how og relevant erhvervserfaring. Det viser sig nu også med al tydelighed, at medlemmerne af fjernvarmeselskabets bestyrelse ikke har haft de nødvendige færdigheder. 

Det er kommunalbestyrelsens ansvar at nedsætte en bestyrelse med de rette kompetencer, men det er også den enkeltes ansvar ikke at påtage sig en bestyrelsespost, hvis man ikke er sikker på, at man har de nødvendige kvalifikationer.

I Dragør Nyt udtaler en energiprofessor fra Aalborg Universitet, at årsagen til prisstigningerne er renteniveau og lønstigninger. Det er ganske enkelt forkert. Lønudvikling, materialomkostninger og renteniveauet har udviklet sig præcis, som økonomerne har forudset.

Energiprofessoren mener også, at det er forventeligt og almindeligt, at sådanne projekter bliver dyrere. Det burde det ikke, men det sker ofte, når stat og kommune igangsætter store entreprenøropgaver; der er utallige eksempler på dette. 

Kommunalbestyrelsen og fjernvarmeselskabets bestyrelse bør ikke bruge tid på at vaske hænder. Bestyrelsen har fejlet, så enkelt er det. Vi er enige med borgmesteren, at nu er det tid til at komme videre og finde løsninger til, hvordan vi kan imødekomme vores varmebehov. 

Der er ingen tvivl om, at brugen af gas på længere sigt vil blive reduceret, og den gas, vi kommer til at anvende, vil formentlig blive biogas.

Det vil der formentlig ikke være tilstrækkeligt af til alle, og derfor bør denne gas tildeles de husstande, som har vanskeligheder med at bruge alternativer. Her tænker vi på den gamle by og vores store boligejendomme. 

Hvad kan vi lære af denne sag? Kommunalbestyrelsen skal sætte den politiske retning i henhold til det mandat, de har fået fra borgerne, men de skal overlade den praktiske udførelse til de mennesker, der har kompetencerne inden for de forskellige områder, som skal løses. Kommunalbestyrelsesmedlemmer sidder efter vores mening i alt for mange bestyrelser og udvalg. 

I Dragør har vi en stor og veluddannet forvaltning, som skal vejlede og rådgive kommunalbestyrelsen i forskellige spørgsmål. Vi mener, at kommunalbestyrelsen alt for ofte tilsidesætter de anbefalinger, de får fra deres egen forvaltning eller eksterne rådgivere.

Der er flere eksempler på, at det har kostet dyrt for os borgere. Så lyt til dem, der har de nødvendige kompetencer. 

Med venlig hilsen,
Leif Johnson og Søren Hvalsø 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER