Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering i Dragør Kommune forklarer over for Dragør Nyt, at de er i fuld gang med at finde ud af, hvordan overforbruget i sundhedsplejen er opstået, og i øvrigt fremlægge en sag for politikerne om, hvordan serviceniveauet i sundhedsplejen fremover skal ligge.
Hun roser sundhedsplejerskernes arbejde og forstår deres frustration, men forklarer, at de som forvaltning har ansvaret for at sikre, at budgettet overholdes.
Dragør Nyt har blandt andet stillet dem spørgsmålene: Hvorfor har man underskrevet lokale lønforhandlinger uden at have finansiering til det? Budgetterer man ikke efter, at der efter hver OK kan komme lønstigninger? Kan I forklare detaljerne i, hvorfor der er behov for at spare 175.000 kroner? Hvordan vil I undgå, at dette går ud over den sundhedsfaglige pleje? Hvad vil I konkret gøre for at sikre et fortsat godt samarbejde med medarbejderne?
Bibi Asklund, chef for Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering, har sendt dette skriftlige svar:
»Jeg er stolt af, at vi i Dragør Kommune har så fagligt dygtige og dedikerede medarbejdere i Sundhedsplejen. De gør et stort og vigtigt stykke arbejde. Derfor er det også rigtig ærgerligt, at det har vist sig, at der er ubalance i økonomien. Vi har en forpligtelse til at rette op og til at iværksætte initiativer, der sikrer, at vi fremover overholder det tildelte budget. Vi er i fuld gang med både at afdække årsager til det opståede overforbrug og at forberede en sag til politikerne om fastsættelse af relevante serviceniveauer og faglige standarder i overensstemmelse med loven på området.«
»Vi har en løbende og åben dialog med sundhedsplejens leder og medarbejdere om situationen. Jeg kan godt forstå den frustration, der er opstået, og jeg tager den meget alvorligt. Vi vil gøre vores bedste for, at dialogen fortsætter konstruktivt, og at alle parter bliver hørt. Det er vigtigt for mig, at vi håndterer sagen ordentligt og efter vores interne retningslinjer og procedurer. Samtidig skal vi have blik for både medarbejdernes trivsel og den samlede opgave, vi har ansvaret for – nemlig at sikre en velfungerende sundhedspleje inden for de økonomiske rammer til gavn for kommunens børn og familier.«