Debat

DSR: Det er et meget uheldigt forløb

K
Indlæg af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
DSR: Det er et meget uheldigt forløb
Rikke Wiwe fra Dansk Sygeplejeråd, der er kredsnæstforperson i Kreds Hovedstaden, mener, at forløbet i Dragør kunne været håndteret meget bedre. Foto: Privat

Det er et ledelsesmæssigt problem at gå til en forhandling uden at have styr på sit mandat og dermed sin finansiering.

Sådan lyder det fra Rikke Wiwe fra Dansk Sygeplejeråd (DSR), der er kredsnæstforperson i Kreds Hovedstaden.

Det er DSR, som forhandler overenskomster og dermed løn- og arbejdsvilkår for sundhedsplejerskerne.

Hun er ikke imponeret over at høre om sagen i Dragør Kommune, hvor lønløft af sundhedsplejerskerne fører til, at der bliver skåret i timerne i sundhedsplejen. Hun mener, at det vil være passende, hvis kommunen finder pengene et andet sted. For de burde have haft styr på deres budget.

»Jeg synes, at det er et meget uheldigt forløb. Vi synes selvfølgelig, at vores sundhedsplejersker skal have løn efter kompetencer. Det løntrin, sundhedsplejerskerne i Dragør er kommet op på, er passende og bør i vores øjne være basisniveauet for sundhedsplejersker, der har en specialuddannelse og selv tilrettelægger deres arbejde,« siger Rikke Wiwe.

Så som så med anerkendelsen

Hun mener, at det er en træls måde at behandle dygtige og engagerede medarbejdere på.

»I DSR er vi da ikke tilfredse med, at man med den ene hånd giver en lønstigning og med den anden skærer i timerne, så man ender med en samlet udgift, der ikke er højere. Når man giver et lønløft i en lokalforhandling, er det også for at give en anerkendelse. Men det er så som så med anerkendelsen, når den efterfølgende bliver taget fra en. Det er vanskeligt for medarbejderne at stå med,« fastslår Rikke Wiwe.

Mere behov for sundhedspleje end før

Ligesom de fire sundhedsplejersker, der er ansat i Dragør, ser hun med stor bekymring på hver time, der bliver skåret fra sundhedsplejen. Udviklingen bør faktisk gå den stik modsatte vej.

»Fem timer betyder meget, når kommunen ikke er større, og der ikke er flere sundhedsplejersker, end der er. Konsekvenserne bliver, at skoletilbuddet bliver forandret. Det, synes jeg, er problematisk set i et større perspektiv. Alle tal viser, at mistrivslen stiger, men at det netop har gavnlig effekt, at man har fokus på sundhedsplejen, fordi de laver forebyggende arbejde og kan få opsporet børn, der er i dårlig trivsel, tidligere,« siger Rikke Wiwe.

Relaterede artikler

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER