Sagen om, at der skal skæres 13 timer i sundhedsplejen på grund af en budgetoverskridelse, har endnu ikke været forelagt politikerne. Men udvalgsformand mener, at der må kunne findes en løsning.
At der fra de n1. november er skåret otte timer om ugen i sundhedsplejen, og at forvaltningen forventer at skulle skære fem timer mere med henvisning til overskridelse af lønbudgettet på 2025 på 175.000 kroner, er ikke politisk behandlet.
Nicolaj Bertel Riber (A), som er formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget og politisk ansvarlig for området, har derfor svært ved at kommentere på lønforhandlinger. Han mener heller ikke, at det er hans opgave.
»Jeg synes ikke, at jeg som politiker skal udtale mig om overenskomstmæssige ting. Det er noget, der foregår mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Og jeg kan og vil ikke pege på, hvor fejlen ligger henne,« siger han.
Men når I som politikere indgår budgetaftaler, har I vel også ansvar for at sørge for, at der tages højde for de overenskomstmæssige lønstigninger, man kan forvente på de forskellige områder?
»Jo. Men vi sidder jo ikke og regner alt igennem i Excel-ark. Vi flytter rundt på de store blokke, og så har jeg tillid til og en forventning om, at det er regnet ind i budgetmaterialet,« lyder det fra Nicolaj Bertel Riber.
Forventer en politisk sag
Han forventer dog, at der bliver lagt en sag på hans bord til politisk beslutning, hvis de fem timer mere, der skal skæres, kommer til at gå ud over sundhedsplejens serviceniveau.
»Hvis man kommer hen til, at serviceniveauet skal ændre sig, skal der i min optik fremlægges en sag på det, og så er det op til os politikere at håndtere det. Mit udgangspunkt er, at det må vi finde en løsning på. Alt, som sundhedsplejen leverer, er forebyggende. Så spørgsmålet er, har man råd til at lade være?« siger udvalgsformanden og fortsætter:
»Jeg synes, at vi har en fremragende sundhedspleje i Dragør Kommune. Jeg har besøgt dem mange gange og har et godt indtryk af, at vi leverer en supergod sundhedspleje – både til de helt små børn, men også i tilbuddene ude i folkeskolerne.«
Må vende stemningen
Han er derfor også meget ked af, at sundhedsplejerskerne føler sig til grin, uden at han dog vil gå ind i den konkrete sag og dialogen mellem forvaltning og medarbejdere.
»Der er ikke nogen, der skal føle sådan i Dragør Kommune. Det må vi selvfølgelig arbejde på, at vi får vendt igen,« siger han.