I mere end 25 år har vi snakket om at udvikle Dragør, men alt for lidt er blevet til virkelighed. Vi har diskuteret havfruer, oliventræer og små sager, mens de store spørgsmål – dem, der virkelig betyder noget for vores by – er blevet udskudt. Det er tid til forandring. Det er tid til en kommunalbestyrelse med handlekraft, retning og ambitioner.
Det bedste sted at være barn
Dragør skal være det bedste sted i Danmark at vokse op. Men virkeligheden er desværre, at vi ikke lever op til lovens minimumsnormeringer i vores vuggestuer og børnehaver. Det skal der laves om på – og ikke bare på papiret med gennemsnitsberegninger, men i virkeligheden hver eneste måned.
Jeg ønsker reelle minimumsnormeringer og en højere andel af uddannede pædagoger. Børnene skal mødes af voksne, der har tid, ro og faglighed til at skabe trygge rammer. Derudover bør vi indføre madordning i børnehaverne, så alle børn får et sundt, fælles måltid i hverdagen – og forældrene får lidt mere luft i hverdagen.
Der skal ikke være flere lukkedage, og vi skal have en klar prioritering af, at børneliv og familieliv skal kunne hænge sammen i Dragør.
En folkeskole med plads til alle børn
Vi skal styrke folkeskolen, både fagligt og socialt. Der skal være trivsel, nærvær og tolærerordninger. Skolevægring er et voksende problem, og her skal Dragør gå forrest. Ventetiderne i PPR skal ned, og jeg foreslår en maksimal sagsbehandlingstid med én fast kontaktperson, så familier ikke mister overblikket i systemet.
En kommune, der handler – ikke bare snakker
Dragør skal have en ambitiøs klimaplan og en grøn indkøbspolitik, så kommunen selv går foran med et godt eksempel. Vi skal have styr på kystsikringen med en løsning, der gavner alle, og som sikrer vores by bedst muligt mod fremtidens oversvømmelser.
Derudover skal vi vende udviklingen på Enggården og i ældreplejen, så Dragør også bliver et trygt sted at blive gammel.
Et levende erhvervsliv og bedre transport
Dragør ligger år efter år i bunden, når det gælder erhvervsvenlighed. Det kan og skal vi lave om på. Vi skal have bedre dialog med erhvervslivet, for det er dem, der skaber arbejdspladser, handel og liv i byen. Derfor skal vi forbedre rammerne for lokale butikker og virksomheder, så vi også i fremtiden har et levende handelsliv på Kongevejen.
Samtidig skal vi se på transporten og muligheden for pendulbusser til metroen og i fremtiden en »ny Amagerbane« med metro eller letbane, så Dragør hænger bedre sammen med resten af hovedstaden.
Det handler om vilje
Jeg stiller op, fordi jeg tror på, at vi kan skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for Dragør – for børn, for familier og for fællesskabet. Men det kræver politisk mod og handlekraft.
Dragør skal være en kommune, der ikke kun taler, men handler. En kommune, hvor vi tager ansvar for både vores børn, vores ældre og vores klima. Det er tid til nye kræfter i kommunalbestyrelsen.
