Debat

Giv Enggården tid

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Giv Enggården tid

Selvom kritikken hagler ned over borgmesteren, og han står med tilbagestrøget hår, fortryder han ikke, at han offentliggjorde sine bekymringer om hastigheden i implementeringen af »bølger« på Enggården og en eventuel anden fremtid for plejecentret.

Det er faktisk helt normalt, at politikere ikke fortryder eller vil beklage en beslutning. Selvom det er åbenlyst for enhver, at der er begået en fejl, sker det bare ikke. Teflonbelagt. Også i Dragør.

Hvis du som borgmester – Kenneth Gøtterup – har overvejelser om dette og hint, vil det være yderst fordelagtigt at overveje, om timingen er den rigtige til at offentliggøre dine idéer. Det er ikke sket i dette tilfælde. Skaden er sket. Det virker som en yderst panisk, måske nærmere kolerisk, handling.

Hvis man blot har en smule indsigt i, hvordan man driver en større organisation, ved man, at timing er yderst vigtig. De eventuelle overvejelser, man måtte have, kan drøftes for lukkede døre og måske i en snæver kreds – og ikke, som her, drøftes i offentligheden, samtidig med at man er i færd med at gennemføre en langtidsplan for Enggården. Det dur bare ikke.

Hvordan har du tænkt dig, at man som ansat i Dragør Kommunes forvaltning og i særdeleshed på Enggården skal være i stand til at holde fokus på opgaven, opretholde moralen og føle sig motiveret, når man i sidste ende ved, at det hele kan være lige meget?

Selvom borgmesteren udtrykker stor respekt for den indsats, der ydes på Enggården, ændrer det ikke på, at skaden er sket. Borgmesterens fremmøde på Enggården vidner om et behov for at rage nogle kastanjer ud af ilden. Det var ét langt væveri, og det lykkedes ikke.

Dragørs øvrige byrådskandidater holder sig heller ikke tilbage med at fremsætte forslag om Enggårdens fremtid. Selvom de har kritiseret borgmesteren for unødig og utidig indblanding, fremsætter selvsamme personer alligevel forslag til Enggårdens fremtidige virke og organisatoriske tilhørsforhold.

Har I da slet ingen situationsfornemmelse? I burde være klogere, men er det desværre ikke.

Jeres udtalelser vidner om en relativt begrænset erhvervserfaring fra større organisationer. I burde alle have sagt: »Der er gået seks måneder siden planens implementering, så lad os følge udviklingen og bakke op om det solide arbejde.« Den eneste, der har overblik og sund fornuft, er Socialdemokratiets kandidat Nikolai Bertel Riber.

Det tegner ikke lovende for Dragørs fremtid med de byrådskandidater, hvor enkelte af dem måske sættes til at styre kommunen.

Lad mig benytte lejligheden til at erindre, hvordan borgmesteren stædigt fastholdt, at Dragør skulle have fjernvarme rullet ud, selvom der fra flere sider blev advaret om projektets økonomi.

Husk desuden, at Kenneth Gøtterup opstiller til regionsrådsvalget. Hvis man ikke er i stand til at håndtere en mindre kommune, hvordan skal det så gå med »to hatte på«? Jeg er ikke i tvivl.

Det er på tide, at Enggårdens personale får ro til at gennemføre de aktiviteter, der skal til. Bak op om dem i stedet for at kritisere dem eller tvivle på deres evner. Lad nu være med at fremsætte ugennemtænkte løsninger.

Enggårdens ansatte fortjener ro til at vise, at fordums tider er forbi, og at der er stor vilje og evne til stede. Jeg er sikker på, at der bliver ydet en kæmpe indsats på alle niveauer på Enggården.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER