Debat

Grænsen mellem politik og privat

R
Indlæg af Rasmus Mark Pedersen
| | 0 min læsetid
Grænsen mellem politik og privat
Dragør Nyts udviklingschef Rasmus Mark Pedersen. Foto: Stine Tidsvilde

Det er altid dejligt, når der kommer spørgsmål fra tilhørerne af vores debatter.

Siden sidste avis har vi afholdt to valgdebatter, hvor de gode tilhørere har stillet fine spørgsmål.

Først med spørgsmålet: Hvad med vores børn? Og så under overskriften: Livet mellem husene.

Begge arrangementer kan du læse fyldige reportager fra i denne uges avis.

Alkohol for børn

Men det, der slår mig ved begge arrangementer, er noget, som blev indkapslet meget fint i en tilhørers spørgsmål.

Hun fortalte en historie om, hvordan hun havde talt med venner og veninder, der har børn i andre kommuner.

De havde alle børn, som var ved at gå ud af folkeskolen, og de var meget overraskede over, at hun skulle skrive under på en seddel om, at hendes datter måtte drikke alkohol til en fest i forbindelse med sidste skoledag.

Derfor ville hun høre politikernes overvejelser om det arrangement.

Det skulle lige præciseres, at arrangementet var en privatfest arrangeret af en forældregruppe, og at det alkoholfrie arrangement, som kommunen havde lavet, af forskellige grunde ikke fik opbakning fra alle de afgående skoleelever.

Som vi kunne fortælle i sidste uges avis, så er der nu blevet afsat flere penge til den kommunale fest i forbindelse med sidste skoledag, der stadig er uden alkohol.

Hvem har ansvaret?

Al denne forhistorie for at fortælle, at politikerne leverede gode, nuancerede svar. De drejede sig nemlig alle sammen om, hvor meget der er kommunens ansvar, og hvor meget der er forældrenes ansvar.

Og netop den afvejning er enormt interessant, synes jeg.

Det er også her, hvor vi mere generelt kan se større ideologiske forskelle mellem de forskellige politikere. For hvor meget skal kommunen egentlig blande sig? Og hvornår skal kommunen turde at holde sig væk?

Den samme afvejning blev lavet, da politikerne diskuterede, hvor meget voksenindblanding der skal være i et eventuelt nyt ungehus for dem, der er færdige med ungdomsklubben: Tør vi lade de unge bestemme selv, eller skal der være anden styring?

Og jeg kunne blive ved i forhold til, hvor meget foreningerne skal have hjælp til at facilitere og lave selv. Eller om vi skal tage imod en stor havfruestatue, der jo er en gave på privat initiativ, men som også fører en masse offentlige forpligtelser med.

Derfor er det et centralt spørgsmål i valgkampen: Hvad skal kommunen blande sig i?

Jeg håber, at du kommer og hører politikernes svar til de næste valgdebatter.

Vi ses mandag den 20. oktober til en debat om de tre største projekter herude: Erhvervsområde Nord, kystsikring, og hvad vi skal efter fjernvarmen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER