Debat

Har vi brug for et nyt Erhvervsområde Nord?

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Har vi brug for et nyt Erhvervsområde Nord?

I to stive år har borgerne igen og igen efterspurgt en behovsanalyse for »bar mark«-projektet i nord, men et flertal i kommunalbestyrelsen vil stadigvæk ikke have, at analysen bliver udført.

Politikerne hævder hårdnakket, at der er behov for et stort erhvervsområde til hundredvis af små håndværks- og produktionsvirksomheder, men er det nu også rigtigt?

Lad os lige kaste et kort blik på, hvad de involverede parter egentlig siger om projektet, der har været i støbeskeen på Dragør Rådhus i 20 år uden nogen nærmere konkretisering.

Erhvervsorganisationen

Af referatet fra et møde mellem organisationen Dragør Erhverv og Dragør Kommunes afgåede planchef Hanna Rehling i 2022 fremgår følgende udtalelse:

»Dragør Erhverv tror, at Dragør har nået en mætningsgrad i forhold til erhvervslokaler, som dem i det eksisterende erhvervsområde, da der annonceres med tomme lejemål ved A.P. Møllers Allé.« (Møde, 7. december 2022).

Der kunne altså ikke påvises et reelt behov for det omfangsrige erhvervsområde i 2022, og tankevækkende nok gør nøjagtig det samme sig gældende i 2026.

Logistikinvestoren

Af telefonnotatet fra et telefonmøde mellem logistikinvestoren Mileway og Dragør Kommunes afgåede direktør Pia Holm Nielsen i 2024 fremgår følgende udtalelse fra Mileways landedirektør for Danmark og Finland, Thomas Lauritsen:

»Thomas Lauritsen mente, at de havde håndteret den politiske bekymring ved at sikre, at der ikke kunne komme en stor virksomhed ind i bygningerne, men havde tilpasset byggeriet til mindre virksomheder. Thomas Lauritsen oplyste endvidere, at han ikke mente, der ville være et grundlag alene for mindre håndværksvirksomheder.« (Telefonmøde, 9. oktober 2024).

Her hersker ligeledes tvivl om, hvorvidt der eksisterer et behov for 170.000 kvadratmeter erhvervsområde fyldt med politikernes meget omtalte mindre håndværksvirksomheder og lettere produktionsvirksomheder, der strikt skal holde sig inden for miljøklasserne 1–3.

Sagsbehandlingen

Kommunalbestyrelsen har holdt en ualmindelig lang pause i sagsbehandlingen af det miljøbelastende og trafikforøgende projekt, som senest blev behandlet den 25. september 2025 i byrådssalen på Dragør Rådhus.

Efterfølgende afholdt borgerne den hjertevarme og velbesøgte demonstration »Nej tak til nyt erhvervsområde, trafik, støj og luftforurening« ved det fredede vandhul Køjevælen den 16. november 2025, to dage før kommunalvalget, men borgernes velmenende budskab er åbenbart ikke trængt igennem til den nye kommunalbestyrelse.

Efter et halvt års pause vil politikerne nu genoptage sagsbehandlingen, og det kommer til at foregå i Dragør Kommunes nyoprettede By-, Miljø- og Klimaudvalg den 9. april 2026 under dagsordenspunktet »Oplæg om helhedsplanen for Erhvervsområde Nord«.

Behovsanalysen

Man kan jo kun undre sig over politikernes vedvarende uvilje mod at få opklaret, om der eksisterer et behov for deres enorme erhvervs- og industriområde eller ej. Der er vel ingen grund til at fortsætte, hvis det viser sig, at det ikke er tilfældet.

Det er dybt bekymrende, at det bekostelige projekt kører på sit enogtyvende år uden nogen form for budget, prisoverslag på byggemodning, projektskitse, vejføring, behovsanalyse, business case eller regnskab, alt imens forvaltningen foretager udbetalinger fra kommunekassen til blandt andre Sweco, Via Trafik, Rambøll, Envidan, Raw Mobility, AART Architects og Civitas Advokater.

Er det ikke på tide, at vi ser den længe efterlyste behovsanalyse, inden det stikker helt af?

Med venlig hilsen
Kenneth Olsen

Politikerne vil omdanne mark- og naturområdet ved Nordre Dragørvej til et erhvervsområde. Foto: Kenneth Olsen

 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER