Debat

Hvad er det, Dragør Nyt vil?

K
Indlæg af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Hvad er det, Dragør Nyt vil?
Dragør Nyts nuværende logo går på pension. Se det nye til vores lanceringsfest.

Hvad går det overordnede projekt ud på, som Dragør Nyt har fået støtte til fra Innovationspuljen – i helt korte træk?

Basalt set så er målet, at vi skal være en moderne, rentabel ugeavis. Her er der to nøgleord: moderne og rentabel. 

Da jeg kom til avisen, så var workflow, platforme, udseende eller journalistik groft sagt ikke blevet udviklet i 20 år. Derfor har jeg haft lidt ondt i ryggen af at plukke lavthængende frugter fra andre medier for at gennemføre mange års medierevolution på meget kort tid – uden at det går for stærkt for medarbejdere, annoncører eller læsere.

Det rentable består i at gøre vores forretningsmodel mere robust, så vi ikke kun er afhængige af, at der er nogen, der vil putte en annonce i vores trykte avis, men at vi også beviser, at vi kan tjene penge på at give vores journalistik gratis væk på nettet. Derfor er planen, at vi skal have en række indtægtskilder, når projektet er ovre, i stedet for kun en enkelt. 

Vi har så delt vores treårige udviklingsplan op i tre dele: journalistik, platforme og kommercielt. 

Groft sagt kan du sige, at vi var færdige med den journalistiske udvikling for et halvt års tid siden, hvor vi begyndte at give borgerne markant mere og markant bedre journalistik. 

Det nye design på tryk og på net samt alle de nye platforme, der kommer i den forbindelse, markerer slutningen på fase 2, hvor vi skal have alle vores platforme til at spille. 

Og det åbner så op for, at efteråret 2025 for alvor skal være der, hvor annoncørerne også får øjnene op for, hvor stor værdi det giver dem at annoncere hos os, og hvor vi starter med at løfte vores bundlinje, så vi på sigt får vendt et minus til plus. 

Kan du sætte ord på de vigtigste ændringer i det nye design til avisen – og hvorfor det kommer til at gøre en forskel?

Ja. Lys og luft. Den bliver så lækker at se på og arbejde med. 

Den største forskel er nok, at vi hidtil har gjort en dyd ud af, at der simpelthen ikke har måttet være »overflødig« luft på nogle sider. Tekst og billeder er blevet tilpasset for lige at få det til at passe og gå op i et stramt design. Men altså – den finish er i bund og grund ligegyldig nu, fordi et dogme i det nye design er, at der skal være luft. Vi er mennesker. Vi har behov for at ånde mellem alle de fine ord. 

Samtidig tager vi et opgør med det ultrarigide ottespalters system, som alle sider altid har været designet efter. Vi vil øge læsbarheden og lækkerheden. Så selvom udgangspunktet for alle annoncerne stadig er otte spalter, så bliver det meste tekst sat op efter seks spalter. Men du kan også lave otte spalter. Eller fem. Eller fire. Der giver meget friere hænder til at gøre det smukt og give tekst og billeder plads. 

Det giver også en større forskel på redaktionelt og kommercielt indhold, som får begge dele til at træde tydeligere frem, hvilket naturligvis også er en fordel for vores annoncører. 

Og så er der nye, mere moderne skrifttyper, som vores designer Thomas kan tale længe om. Men vi skruer en lille smule op for størrelsen på brødteksten og luften i linjerne, og vi er ikke længere bange for at lave kæmpe overskrifter. På den måde får vores journalistik mere fylde, samtidigt med at det bliver lettere at læse. 

For en spidsfindig detalje i betingelserne for vores udviklingsstøtte er, at vi har mindst 50 procent journalistik i den trykte avis hver uge. Men det bliver ikke målt på antal bogstaver, eller hvad man ellers kunne forestille sig, nej, det bliver målt per millimeter. Så når vi over det næste år meget gerne skal sælge flere annoncer, men allerede laver al den journalistik, vi kan, så er det nye design også en måde at få det, vi har, til at udfolde sig og tage sig bedre ud. 

Desuden er der den nye forside og den nye side 2, hvor vi får så mange muligheder for at lave henvisninger ind i avisen, så vi får flere til at åbne op på alle sider, og på den måde får vores annoncører igen mere for pengene. 

Og så er der det fantastisk smukke, nye logo. Jeg kunne blive ved. 

Hvordan kommer nyhedsflowet til at være på Dragør Nyts hjemmeside i fremtiden? Og hvorfor skal borgerne gå ind og læse historier her hver dag?

Vi kommer til at arbejde langt mere systematisk med, at der altid er noget nyt at læse på vores app eller hjemmeside. 

Fordi langt den meste journalistik, vi udgiver, er planlagt og ikke skrevet i det sekund, vi trykker udgiv, så er det muligt at sørge for, at der er noget nyt og spændende som minimum morgen, middag og aften, men meget gerne også oftere end det. 

Derudover kommer vi til at gøre meget mere ud af at vise, at vi er til stede, når der sker noget i byen. 

Tro det eller lad være, men for et år siden var det meget besværligt for os at udgive noget på nettet, inden det havde været på tryk. Derfor har det stadig denne sommer været sådan, at hvis du gerne vil læse en omtale af et arrangement eller en begivenhed, som du ved har været i Dragør, så skulle du først vente på, at den trykte avis var udkommet og derefter op til en uge mere på, at vi havde formået at bringe artiklen på nettet. Det går ikke længere. 

Jeg har set besøgstal fra andre avisers hjemmesider samt brugerundersøgelser af, hvad folk vægter. Og selvom det allervigtigst naturligvis er, at det, der står, er rigtigt, så er hastighed også en ting, som læsere på nettet vægter højt. 

Så vi kommer med nogle nye journalistiske formater, hvor vi uden at skulle arbejde mere kommer til at give jer læsere så meget bedre og mere aktuel journalistik. Eksempelvis forventer jeg meget af vores nye liveformat, hvor vi kommer med løbende opdateringer fra noget, der sker. Det kan være et borgermøde, vi dækker intensivt undervejs. Det kan også være havnefesten eller en storm, hvor vi er på pletten og fortæller, mens det sker.

Vi ved nemlig, at mennesker bygger deres vaner ud fra, hvordan de nemmest får den information, de har brug for. Så hvis I læsere ved, at vi naturligvis er der og rapporterer, når der sker noget i Dragør, så er I også meget mere tilbøjelige til at besøge os på andre tidspunkter. Og jo flere besøg I giver os, des flere annoncer ser I, og så er vi tættere på at have en god forretning. 

Hvorfor laver Dragør Nyt en app? Og hvad kan man som borger bruge den til?

Vi laver en app, fordi vi gerne vil være en del af folks hverdag. Mange danskere foretrækker at læse deres nyheder på en app og synes, at det er mere besværligt at gå ind i en browser og taste adressen på en hjemmeside. Så kort sagt gør vi vores journalistik så tilgængelig som muligt. 

Men der er også en anden bagtanke: Vi kan nemlig se, at skræmmende meget af vores trafik kommer fra de såkaldte sociale medier, som samtidigt udhuler vores forretningsgrundlag ved at trække annoncekroner ud af det danske marked. Derfor har vi diskuteret, om det er en god idé at fodre vores bøddel. Svaret er, at vi bliver nødt til at prøve at frigøre os fra platforme, vi ikke selv kan styre. Ikke fra den ene dag til den anden, men efterhånden som det giver mening. 

Derfor vil en app give en anden vigtig funktion, som mange efterspørger; en notifikation, når der er noget nyt. I dag bruger mange nemlig vores Facebook-gruppe til at se, når der er noget nyt fra os. Men i fremtiden står det bare på deres mobil. På den måde håber vi, at vi kan få antallet af besøg til at stige, samtidig med at procentdelen af besøgende, der kommer fra Facebook, falder. 

Vi kan se fra andre aviser, at 25 procent af alle danskere foretrækker at lytte til deres nyheder i stedet for at læse. Her kommer vi også til at lancere lydversioner af al vor skrevne journalistik, og afspilningen af det kommer til at virke så meget bedre på app end fra en browser.

Hvad går Dragør Nyts venner ud på? Og hvad får man som borger, politiker eller virksomhed i Dragør ud af at melde sig ind?

Dragør Nyts Venner er skabt, fordi vi ved, at der er rigtigt mange borgere i Dragør, der deler vores ambition om at lave Danmarks bedste lokalavis. Men samtidigt må vi også være åbne om, at det er økonomien, som verden ser ud i dag, ikke til.

Selvom vi oplever, at vi har lavet et bedre produkt det sidste år, så oplever vi stadig en understrøm af, at de store annoncører ikke mener, at det kan betale sig at annoncere i en lokalavis. Det kan det. I hvert fald i vores. Men det er godt nok op ad bakke, når vi ikke kun skal overbevise den lokale købmand, men skal råbe et helt udenbys hovedkontor op og sige: »Hey, vores avis er altså ikke som de andres. I får et overskud ud af at annoncere hos os.«

Derfor er vi på en mission: Vi skal have fundet et par millioner årligt på to år. Ellers må vi nedgradere eller måske endda lukke avisen. 

Dragør Nyts Venner er derfor jer læseres mulighed for at sige: »Vi kan godt lide Dragør Nyt. Vi vil gerne bevare Dragør Nyt. Vi mener, at avisen er uundværlig for Dragør.«

Ja, vi beder om et økonomisk bidrag fra de, der kan og vil. Men vi lover, at alle bidrag bliver geninvesteret i at gøre Dragør Nyt til den bedste lokalavis i Danmark.

Samtidig giver vi det unikke løfte til borgerne i Dragør, at hvis vi lykkes med at skabe et levedygtigt Dragør Nyt med overskud for første gang i en årrække, så sørger vi også for, at vi fortsætter den høje journalistiske standard, vi har skabt det seneste år, samt at al journalistik stadig er gratis. Det, mener vi, giver et bedre demokrati, et bedre samfund og basalt set en bedre by, når alle kan deltage uanset indkomst.

Men det kræver, at økonomien i Dragør Nyt kører rundt. 

Så hvad får du som læser? Danmarks bedste lokalavis. Og hvorfor skal du dog betale for noget, du kan få gratis? Fordi lige om lidt kan det være væk, hvis du ikke gør. 

Senere tilføjer vi muligvis også nogle eksklusive arrangementer, hvor vi inviterer vores venner bag facaden på Dragør og på vores journalistik. Det kan også være, at der kan komme aftaler med butikker i Dragør om at få specielle rabatter. Men i første omgang handler det ikke om andet end at sikre avisens eksistens og kvalitet. 

Hvad bliver det nye i den journalistik, avisen vil præsentere fremover?

Den store journalistiske revolution skete egentlig sidste efterår, hvor vi ansatte tre helt fantastiske journalister. Freja, Tim og Kirsten Marie har på kort tid løftet Dragør Nyts journalistik til noget, jeg kun havde drømt om, men ikke turde håbe på. 

Den udvikling, der sker lige nu, handler mere om at give journalistikken plads og lade den komme til sin ret. Den skal se bedre ud, og den skal komme ud til borgerne på de platforme, hvor de efterspørger den.

Men jeg vil gerne love, at Dragør Nyt bliver ved med at dække Dragørs politik i detaljen. Med perspektiv og viden. 

Så vil jeg love flere historier om Dragørs fantastiske ildsjæle og initiativtagere. Jer, der gør en forskel. Vi kan se, at I virkelig kan lide personhistorier og portrætter, så det vil jeg også love, at vi bliver bedre til at folde ud. 

Og til sidst vil jeg love, at vi bliver markant bedre til at være aktuelle og udgive journalistik om noget, der sker eller lige er sket med det samme. 

Hvordan skal alle de nye tiltag gøre det mere attraktivt at være annoncør?

Når du annoncerer i Dragør Nyt, så får du dine penge tilbage mere end én gang. Sådan har det altid været, og sådan skal det være. 

Derfor er vores sigte med alt, vi gør, at: 

  • Få flere læsere.
  • Få eksisterende læsere til at læse mere.

På den måde bliver annoncerne nemlig automatisk mere værd. 

Derudover har vi tænkt, at vores nye design skal få annoncerne til at skille sig mere ud. Og så skaber nye platforme også et væld af nye kommercielle muligheder, som vores annoncører kan få fordel af over det næste år. 

I første omgang har vi fokus på rent faktisk at få vores nye platforme på plads. Og når vi så kan vise dem frem fysisk til vores dejlige annoncører, så er jeg sikker på, at de også kan se en idé i, hvordan det kan betale sig for dem at være med der.  

Tror Dragør Nyt på, at man også kan få unge mennesker til at læse avis – og hvis ja, hvordan vil Dragør Nyt arbejde med det?

Ja. Selvfølgelig. Det er alment menneskeligt at interessere sig for hinanden og for det samfund, man er en del af. Det gør unge såvel som gamle. 

Spørgsmålet handler derfor om to ting: At lave indhold som er relevant og at udgive det i en form og på en platform, der passer i folks medievaner. 

Her er jeg med på, at en trykt avis måske ikke er den primære platform, som unge benytter sig af. Men så er det godt, at vores strategi netop handler om at udkomme med vores journalistik på mange flere platforme – for eksempel også apps og nyhedsbreve. 

Det er i øvrigt lidt sjovt, når man taler om unge i Dragør Kommune, fordi der er meget få af det, man demografisk vil kalde unge voksne i byen. Der er for eksempel kun 41 26-årige med bopæl i Dragør, mens der er 243 47-årige. Det er en by, man flytter fra, når man skal studere, og flytter til, når man har fået børn. 

Så vores indsats for at forynge vores målgruppe handler i første omgang om at få alle 40–60-årige til at læse med. Derfor har vi haft øget fokus på at skrive om børne- og skoleliv, ligesom vi regner med, at de nye digitale platforme appellerer til det arbejdende folk, hvor en avis ikke er noget, man sætter sig med i halvanden time over formiddagskaffen, men tjekker et par gange i løbet af dagen i stedet for at doomscrolle Instagram. 

Derefter vil vi også rigtigt gerne være noget for byens teenagere, da der er en verden til forskel for voksnes interesse for journalistik, som kan spores tilbage til ens vaner som teenager. Men det vil jeg hellere gøre ordentligt som en del af et nyt udviklingsprojekt om nogle år end at påstå, at selvfølgelig kan vi bare kan løse det på en eftermiddag. 

Kan Dragør Nyt blive ved med at udvikle sig?

Selvfølgelig. Og det skal vi. 

Dragør Nyt skal være som Tivolis slogan: Altid som aldrig før. Vi skal være genkendelige – som en god ven, du altid kan stole på, men som også kommer med blomster eller inviterer dig på weekendtur – for at give dig noget, du ikke vidste, at du gerne ville have. Ellers vil I ikke have lyst til at læse med. 

Den udvikling, vi laver her nu, er også en forsømmelse af den udvikling, der ikke er sket de sidste 20 år. Så det vil gå langsommere i årene fremover. Men mennesker udvikler sig. Vaner udvikler sig. 

Vi er jo i vanebranchen, hvor vi skal forsøge at blive en del af så mange som muligts rutiner. Derfor følger vi hen, hvor vores læsere går hen, og vi tilpasser os. Men forvent ikke flere store revolutioner end den, du ser nu her. 

Er der nok historier i en lille kommune som Dragør til en så massiv mediedækning, som der er planlagt?

Ja! Vi kunne lave en avis med mediedækning i Søvang alene, hvis der var annoncekroner nok derude. Folk vil gerne læse noget, der er troværdigt og lokalt. 

Jeg kigger altid med et grin på Bornholm, som har en regional tv-station med over 100 ansatte, en regional avis med omkring 100 ansatte, en regional radiostation med over 20 ansatte og flere små, uafhængige websider med nyhedsopdateringer. Der bor under 40.000 mennesker, og jeg har ikke hørt, at de skulle mangle nyheder derovre. 

Det vil svare til, at vi i Dragør burde være 80 mediemedarbejdere, så der er et lille stykke vej, før vi løber tør. 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER