Denne artikel er skrevet af Dragør Nyts børne- og ungdomsreporter Laura Videbæk på 14 år, der selv har stået for interview, fotos og tekst.
I 4.D på Nordstrandskolen er man glad for bo i Dragør, men der er nogle ting, der godt kunne være lidt bedre. Det er budskabet fra ti elever i klassen, der var klar til at sige deres mening om byen.
En lidt sejere svømmehal
Ella Tvorup Christensen, Malte Guldberg Jensen og Annika Danbard Dühring sidder om et bord blandt udstoppede dyr og halvfærdige forsøg – nemlig i naturteknologilokalet.
Annika begynder med at pege på en ting, der mangler i Dragør, og det er, at der kommer flere legepladser til større børn.
»Der er nærmest kun legepladser til de yngre, og så er det nogle meget lave rutsjebaner. Vi kunne godt bruge flere legepladser til os lidt ældre,« fortæller hun.
Malte er enig, men tilføjer også en anden ting:
»Vi kunne godt investere lidt flere penge i noget pynt på kirkegården, der er meget mørkt lige nu,« foreslår han.
»Jeg kan godt lide at være kreativ,« fortæller Anikka, da hun bliver spurgt til hendes interesser.
»Jeg er faktisk i gang med et ‘diamond-art’,« fortsætter hun.
Ella og Malte dyrker begge fodbold. Det er nok også grunden til at Maltes absolut yndlingssted i Dragør er fodboldbanerne, og han synes, at Dragørs fodboldbaner er meget gode.
»På en typisk mandag er jeg altid til fodbold,« fortæller han.
Selvom Ella også er glad for kunstgræs og fodboldstøvler, er hun også ret vild med at svømme:
»Jeg elsker badebroen, og jeg synes også, at svømmehallen er sjov her i Dragør,« fortæller hun, men påpeger også, at der kan komme forbedringer.
Hun vil for eksempel gerne have en lidt sjovere svømmehal med høje vipper og rutsjebaner.

Et kæmpe »Jump Yard«
Bertram Dirch Gjede Jansen, Willy Korslund Wiinblad Crusell og Rosalin Eva Spangenberg Larsen har flere bud på ting, der kunne komme Dragør til gavn.
»Det kunne være fedt med nogle rigtige trampoliner – ikke bare de der små med strenge,« foreslår Willy.
Og de andre istemmer det samme.
»Eller en kæmpe ‘Jump Yard’ (en trampolinpark, red.)« tilføjer Bertram.
Rosalin kunne også tænke sig en anden ting:
»Vi kunne godt få et stort center,« siger hun.
Og Willy og Bertram virker også imponerede ved tanken.
»Det kunne være ligesom Rødovre Centrum eller Fields,« fortæller Willy.
Et sted, de alle synes er fedt, er Hollænderhallen. For der kan man lave nærmest alle slags sport. Derfor er de også en smule misundelige på Store Magleby Skole, der kan bruge den lidt oftere end dem selv.
Selvom de alle er glade for Hollænderhallen, synes de stadig, der mangler faciliteter til børn. De peger for eksempel også på legepladserne som en ting, der kunne forberedes.
»Jeg synes, det er lidt irriterende, at der ikke bliver brugt flere penge på børn i Dragør,« siger Rosalin.
Selvom de er lidt misundelige på Store Magleby Skole, er de glade for, at de kender dem, der går der.
»Jeg synes, at det er fedt, at nærmest alle kender hinanden,« siger Bertram.
»Det er lidt, som om man bor på landet, men man er stadig på Amager og lidt tættere på byen,« fortæller Rosalin.
Willy peger også på en anden ting, der er god ved at bo i en mindre by.
»Man kender alle de gode steder at spise mad,« fortæller han.

Savner fællesskab mellem de tre skoler
Camille Elisabeth Theil Parry, Sara Maria Kraik Svensson, Albert Stenberg Djurhuus og Aya Nora Lykke Østergaard Ring nævner noget, de andre ikke har nævnt. De synes nemlig, at støjen fra lufthavnen er ret irriterende.
»Det larmer meget – især når man bor tæt på,« fortæller Sara.
Camille nævner, at børnene i Dragør generelt har det godt, men at der mangler arrangementer, der er fælles for alle tre skoler i Dragør.
»Vi mangler et fællesskab for alle børnene i Dragør,« fortæller hun.
De synes, det er dejligt, at Dragør har mange traditioner, som for eksempel juletræstænding, julemarked og fastelavn. Men Camille, Sara, Albert og Aya Nora er ikke helt enige om, hvad en ny tradition i Dragør kunne være.
Camille foreslår et sted man kan synge.
»Måske et sted, hvor man kan synge fællessang, eller et sted man kan synge karaoke,« foreslår hun.
Den er Albert ikke helt med på, og fortæller at han nok hellere vil have en tradition, hvor man kunne køre rundt på motocross-motorcykler.
Aya Nora vil derimod gerne have et arrangement, der var lidt løst med mad og drikke og måske en skattejagt.
Børnene fra 4.D har altså klare drømme for deres by: Svømmehaller med rutsjebaner, legepladser for de store, og flere trampoliner. Men mest af alt ønsker de fællesskab og arrangementer, der samler alle skoler og holder liv i traditioner.
Mit Dragør
Hvordan ville Dragør se ud, hvis jeg kunne bestemme. Det vil Dragør Nyt i den kommende tid spørge forskellige børn og unge om.