Først og fremmest er det vigtigt at lytte. Vi skal være respektfulde og vide, at vi står på skuldrene af generationer, som hele livet har arbejdet på at sikre den velfærd, vi har i dag. Derfor skylder vi også de ældre at være nysgerrige på mulighederne og høre deres forslag og idéer om, hvilke drømme og ønsker de måtte have.
Hvem ved bedst, når det kommer til at blive ældre? Er det et svært spørgsmål? Nej, egentlig ikke.
Skulle vi ikke starte den samtale med de voksne, som nu er blevet ældre?
Skulle vi ikke lave en forventningsafstemning med de ældre? Det er da det mindste, vi kan gøre.
Vi gør det faktisk allerede i dag. Måske kunne vi gøre det lidt bedre i fremtiden.
Men samtidig skal vi skabe de bedste vilkår for alle de dygtige, engagerede, professionelle medarbejdere, som hver dag gør deres bedste for det gode ældreliv i Dragør. Vi skal have fokus på deres uddannelse og ikke mindst tilbyde efter- og videreuddannelse for at tiltrække og fastholde vores kompetente ledere og medarbejdere.
Vi skal også lytte til deres stemme, når vi skaber rammerne for den gode hverdag.
Sammen kan vi skabe det gode hverdagsliv med omsorg, nærvær og pleje, som de ældre fortjener, og som også gør, at medarbejderne trives og bliver i Dragør.
Hvor er de pårørende?
De pårørende er konstruktive medspillere med mange ressourcer, som vi sætter stor pris på.
I skal være med omkring jeres familiemedlemmer. I skal være med til at skabe det gode hverdagsliv, fordi I kender jeres familiemedlemmer, og så skal vi huske, at ikke alle har pårørende. De borgere uden tætte familierelationer har også krav på en stemme.
De frivillige
Uden jeres indsats kan det være udfordrende at skabe en afvekslende hverdag – derfor en opfordring til at melde sig som eksempelvis besøgsven, gåtursven eller til Cykling uden alder.
Alle tiltag er en stor hjælp og til glæde for de ældre borgere og giver større energi i hverdagen.
Borgere og beboere på Enggården sætter pris på at se og gense gadekæret, havnen, byen og landsbyen. Det giver livskvalitet og gode minder. Det giver frisk luft og godt selskab, så husk gerne at vinke og smile, når vi ses derude.
Der er nok at tage fat på.
Måske er der også nogle unge, som vil prøve kræfter med pleje og omsorg. Måske er der mulighed for at være frivillig eller få et lønnet ungejob og blive en del af et fællesskab, skabe relationer, være med til at læse op, spille kort eller spille spil, høre historier fra gamle dage, lytte til det levede liv – en gave for mange. Det gælder begge veje – unge som ældre.
Wiedergården
I Dragør har vi også Wiedergården, som er et uvurderligt sted for brugerne og de frivillige, der yder en fantastisk indsats sammen med husets bestyrelse og administrative ledelse for at skabe gode rammer og et helt fantastisk ældreliv.
Tak for jeres måde at skabe trivsel, tryghed og en sund hverdag.
På Wiedergården skabes et fællesskab, der er givende for alle. Jeg kan kun opfordre dig, som ikke bruger Wiedergården, til at se, om det ikke også er noget for dig. Der er et væld af aktiviteter for både krop og sjæl.
Når du sætter x ved Pia Voel, vil du få et medlem af kommunalbestyrelsen, som gør, hvad hun siger, og som vil arbejde ihærdigt for at være med til at skabe det gode, værdige ældreliv – uanset om du bor i eget hjem eller på Enggården.
Sæt kryds ved en kandidat, som står på de ældres side.
