Debat

Ingen tumult på arkivet

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Ingen tumult på arkivet
Historisk Arkiv Dragør har gennem mange år haft til huse i det gamle rådhus på Stationsvej. Arkivfoto: Thomas Mose.

Jeg har indtil for nylig været frivillig på Historisk Arkiv i det gamle rådhus i Dragør. Det sidste halvandet år har vi været en lille, velfungerende gruppe frivillige, som har udført arkivopgaver.

Vi har registreret arkivalier i systemet og skannet arkivalier og fotos. Vi har været »arkivdetektiver«, for der går et stort forarbejde forud for de førnævnte opgaver.

Det har været en stille og rolig periode – ikke det mindste tumultarisk, som det ellers fremgik af en lille artikel i Dragør Nyt den 2. juli.

Arkivet var på sporet igen og et rart sted at være. Der var ikke brug for at »genrejse« arkivet, som det fremgik af samme artikel, at man ville.

Jeg har gennem årene været med til at udføre mange arkivopgaver. Jeg har været med til at lave små udstillinger, skrevet en række artikler og lokalhistorisk kogebog.

Vi har lavet Historietimen og en masse andre gode arrangementer med mange glade besøgende.

Netop derfor bliver jeg meget ked af at læse, at arkivet skulle være »tumultarisk«. Det er overhovedet ikke min opfattelse.

Med venlig hilsen
Tina Høegh Nielsen

Svar fra Dragør Nyt:

Kære Tina

Tak for dit indlæg om, hvordan det går på arkivet. Jeg er glad for at høre, at du har haft en god oplevelse, og du skal have tak for din frivillige indsats. 

Vi har brugt formuleringen »tumult-fyldte år« i denne sammenhæng: 

»Helle Barths rolle bliver – med 12 timers ansættelse ugentligt – at opbygge det administrative grundlag for en genskabelse og styrkelse af arkivet, der skal bindes tættere til Museum Amager. Det sker både som en del af implementeringen af den nye museumslov, men også for at rette op efter nogle tumultfyldte år, hvor en frivilliggruppe forlod arkivet, og hvor den hidtidige leder gennem 18 år, Henning Sørensen, tidligere i år forlod arkivet efter at være blevet præsenteret for en fratrædelsesordning.«

Netop de to hændelser beskrevet i uddraget godtgør ifølge os beskrivelsen af de seneste år som »tumultfyldte«. Brugen af ordene »genrejsning« og »genskabelse« er skrevet i forbindelse med den beskrivelse og derfor i vores øjne helt inden for skiven som vurdering af den kommende opgave.

De kunne have stået endnu stærkere, hvis der havde været en tydelig afsender på udsagnene, så det ikke kun står som vores vurdering. Det har vi til dels i en ny artikel i denne udgave af Dragør Nyt. Men vi forsøger altid at ramme »den bedst opnåelige version af sandheden«, som det lød igen og igen, da jeg studerede journalistik.

Og ud fra vores kilder og det, der har været offentligt beskrevet, så mener jeg – på trods af dit glimrende indspark – at vi stadig er lykkedes med det i den artikel, du kritiserer.

Derfor er jeg også sikker på, at du har haft en dejlig oplevelse på arkivet. Heldigvis kan der godt være ro i dagligdagen, mens der er blæst i organisationen, så de to udsagn udelukker ikke hinanden.

Bedste hilsner
Rasmus Mark Pedersen
Redaktionschef på Dragør Nyt

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER