Vi er rigtig mange borgere, politikere og andet godtfolk, som bakker op om at etablere et bofællesskab – det er på høje tid. Slut med skåltaler og pæne, uforpligtende hensigtserklæringer – der skal træffes beslutninger nu.
I SeniorBo har vi gennem flere år, som I ved, arbejdet på sagen og fået stor opbakning hen ad vejen, og på borgermødet onsdag den 3. september (se annonce her i avisen og på vores hjemmeside) fremlægger vi en gennemarbejdet plan i samarbejde med Kuben Management og Front arkitekter – et idéoplæg, som forhåbentlig kan danne baggrund for Dragørs første seniorfællesskab på Strandjægervej.
Selvfølgelig er der indvendinger, men ærlig talt bør det være en folkeopgave, en politikeropgave at bakke op – de fleste partier/lister gør allerede.
Kommunen får foræret et grydeklart projekt – vores eksperter har gjort alt forarbejdet, og vi har et boligselskab med om bord, som er klar til at gå i gang. What’s not to like?
Har I set matrikelkortet – vi ønsker et lille stykke græsplæne, ved siden af tennisklubben, på en stor plæne, som politikerne har haft alle mulige planer for i årevis og endda bedt om forslag til og udarbejdet nogen selv, efterfølgende så skudt til hjørne – tragikomisk.
De økonomiske indvendinger – kommunen skal tjene på salg, i givet fald minimalt i forhold til andre store projekter – hvorfor skal den det, ærlig talt vil det være smukt og rigtigt at »købe« vores forslag af følgende grunde og ikke spekulere i et beskedent beløb til kommunekassen.
Hvorfor er det en rigtig god idé at komme videre og ikke drukne i politisk uenighed og fnidderfnadder – fordi:
- Mange ældre ønsker at bo sammen – et værn mod ensomhed, som er et af vor tids største problemer.
- Vi er en generation som ofte har været en del af fællesskaber og ønsker at videreføre disse med mulighed for fællesskab men også individualisme.
- Skabe et kulturelt centrum for områdets beboere, der vil blive inddraget i processen – vi er i gang.
- Give ældre med dårligt råd til at blive boende i store huse, især efter skilsmisse og manglende evner til at klare dagens opgaver, mulighed for bedre livsværdi og hjælp.
- Indrette nogle boliger til ældre med behov for pleje, men alle handicapvenlige.
- Udsætte behov for plejehjem, fordi statistik viser, at fællesskab udskyder tidspunktet for »sidste station«.
- Tæt nærhed til byens plejehjem.
- Nogle ældre klager over, at det er umuligt at skaffe en bolig i Dragør, når den ene part falder væk – nogen er allerede fraflyttet kommunen.
- Selvstændige i Dragør er i fare for lav pris for deres forretning – eller endda tab, når de går på pension – skal de ikke også tilgodeses.
Jeg kunne fortsætte med gode argumenter – og det vil jeg/vi gøre bl.a. på borgermødet onsdag den 3. september. Lad os nu komme i gang med dette vigtige pilotprojekt – og skaffe os dyrebare erfaringer.
Med venlig hilsen
På SeniorBo’s vegne
Nina Nørgaard
www.seniorbo2791.dk