Hurra for demokratiet i Dragør.
Det er flot, at partierne fortsat kan enes om at samarbejde i den nye kommunalbestyrelse, og konstitueringsaftalen lover godt for et bredt samarbejde. Tak for det!
I konstitueringsaftalen står der blandt meget andet, at kommunens grønne omstilling skal styrkes, og at klimaindsatserne skal være konkrete. Ja, der står ligefrem, at klimahandlingsplanen skal revitaliseres. Det er fremragende – konkrete indsatser er nødvendige for at nå de lovede resultater.
Klimaplanen er i øjeblikket ved at blive godkendt – fra behandling i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, via Økonomiudvalget og til sidst til behandling i kommunalbestyrelsen torsdag den 18. december.
Især på opvarmningsområdet halter planen bagud. Aflysningen af fjernvarmeprojektet har efterladt et stort hul i klimaplanen, og det er tydeligt, at der mangler konkrete indsatser og en revitalisering, inden klimaplanen lever op til konstitueringsaftalens fine visioner.
Lad mig komme med et par konkrete idéer til klimaplanen her på falderebet inden behandlingen i kommunalbestyrelsen.
Udgangspunktet er, at det af mange grunde er uholdbart, at Dragør fortsætter med at være afhængig af gasforsyning til opvarmning.
Fællesanlæg til kommunale bygninger
For det første bør kommunen tage fat i egne bygninger og udarbejde en konkret handlingsplan for at komme væk fra gasopvarmning.
Det vil være oplagt at undersøge mulighederne for at forsyne Hollænderhallen, Store Magleby Skole og rådhuset med varme fra et fælles jordvarmeanlæg, men også andre bygninger og institutioner bør undersøges nærmere.
For det andet bør kommunen tage initiativ til et større pilotprojekt for varmeforsyning i bevaringsværdige byområder med Dragørs Gamle By som konkret eksempel.
Der er mange særlige hensyn at tage højde for i disse områder, og Dragør kan være et eksempel til efterfølgelse i mange andre byer, hvis det gøres rigtigt.
Pilotprojektet skal selvfølgelig inddrage beboerne og vil sikkert kunne få støtte og tilskud til udredninger og implementering, hvis idéen bliver præsenteret på en god måde. Derfor kræver det noget indledende benarbejde fra kommunens side.
Jordvarme til boligforeningerne
For det tredje bør kommunen hjælpe med at få udarbejdet skitseforslag til jordvarmeanlæg i etageboliger og boligforeninger som basis for en dialog med foreningerne om den fremtidige varmeforsyning. Netop boligforeningerne har gode muligheder for at etablere større jordvarmeanlæg til gavn for både økonomi og miljø.
For det fjerde bør kommunen gå i dialog med borgere og grundejerforeninger om den fremtidige varmeforsyning i parcelhusområder, baseret på et indledende arbejde med hjælp fra værktøjet Boliganalysen. En samlet indsats vil kunne give hurtigere og sikkert også mere økonomiske løsninger end en mere diffus omlægning.
Der er altså flere måder, hvorpå kommunen kan være aktiv i implementeringen af klimaplanen, og jeg synes, det er vigtigt, at planen afspejler dette. Måske kan det sammenfattes, som Økonomiudvalget gjorde i forbindelse med opgivelsen af fjernvarmeprojektet i juni 2025:
»Herudover anmodes forvaltningen om at forelægge en sag i efteråret om mulighederne for at informere borgerne i Dragør om alternative varmekilder samt plan og behov for at varmeplanen revideres i konsekvens af, at fjernvarmeprojektet med Tårnby Kommune ikke videreføres.«
Lad os få klimaplanen revitaliseret med sådanne konkrete kommunale initiativer.
Ovenstående forslag er uddybet i et høringssvar til klimaplanen, som kan findes på Dragør Kommunes hjemmeside under Klima-, By- og Erhvervsudvalgets dagsorden for mødet tirsdag den 2. december 2025.
