Kommunen skal handle mere lokalt

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid

En ny indkøbspolitik for Dragør Kommune er blevet vedtaget i Økonomiudvalget. Foruden at den selvfølgelig har fokus på, at alle indkøb af varer og ydelser skal være »økonomisk fordelagtige« for kommunen og leve op til al gældende lovgivning, er der kommet et par nye fokuspunkter med.

Blandt andet fremhæves det, at kommunen skal sørge for at handle så lokalt som muligt. Præcis ligesom politikerne opfordrer alle Dragør-borgerne til at handle mere lokalt.

»Det skal tilstræbes at anvende virksomheder i lokalområdet i det omfang, det er muligt. Det skal ske under hensyntagen til kommunens forpligtende indkøbsaftaler, og ud fra en ambition om at indgå aftaler, der er økonomisk fordelagtige for kommunen,« står der konkret i den nye indkøbspolitik.

Og borgmester Kenneth Gøtterup (C) mener, at det er et vigtigt signal.

»På den ene side har vi en forpligtelse til at forvalte kommunens penge bedst muligt. Og her er SKI-aftalen (Statens og Kommunernes Indkøbsservice – en fælles indkøbsaftale, red.), fordi den giver os favorable priser på mange af de ting, der er meget dyre at købe. Men der hvor vi ikke køber ind på SKI-aftalen, er det vigtigt for mig, at vi støtter vores lokale butiks- og erhvervsliv, så pengene bliver i byen,« siger han.

Indkøbspolitikken fastsætter i øvrigt også nogle ESG-målsætninger – altså rammer for, hvordan kommunen vil arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar i sine indkøb. Politikken beskriver, at det er vigtigt for Dragør Kommune, at alle leverandørers medarbejdere har ordentlige arbejdsforhold, og at indkøbspolitikken aktivt understøtter realiseringen af grønne målsætninger.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER