Dragør Søbad får nye regler og tiltag fra næste badesæson:
- Øget bemanding med to medarbejdere på vagt fra den 1. juni til den 31. august.
- Alle bassiner slås sammen til fællesområde mellem 12 og 17 på travle dage, så der kun er opdelte afdelinger og mulighed for nøgenbadning om formiddagen.
- Et trafiklyssystem på badebroen, der signalerer, om der er plads eller fyldt på søbadet.
- Væsentligt lavere priser på dagsbilletter for Dragør-borgere end for gæster udefra.
- Sæsonkort bliver kun for Dragør-borgere.
Alle disse tiltag har et flertal i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget netop besluttet, og formanden for udvalget, Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), er klar til at stå på mål for beslutningerne, selvom de allerede har mødt skarp modstand på de sociale medier.
»Vi i Venstre har haft fokus på problemet siden januar – men dengang var der ikke mange, der lyttede. Nu har vi desværre fået ret i, at der var et problem. Og nu er det et flertal i kommunalbestyrelsens ansvar at løse det – i stedet for bare at pege fingre,« siger han.
Forskellige priser
Han peger på, at Venstre ganske rigtigt luftede idéen om differentierede priser for Dragør-borgere og ikke-Dragør-borgere allerede tidligere på året med henvisning til episoder med ballade og et stigende antal gæster udefra på søbadet.
Dengang kunne der ikke samles flertal for forslaget.
Men i løbet af sommeren har der igen været episoder med både badegæster og medarbejdere, der har været udsat for truende adfærd – især i dameafdelingen. Og der har generelt været et øget pres på søbadet på varme dage. Men nu er der altså flertal for at ændre reglerne. De skal dog evalueres løbende.
»Hvis der findes bedre løsninger, justerer vi gerne – også hvis andre kommer med gode forslag inden økonomiudvalgsmødet den 23. oktober. Men at gøre ingenting er ikke en mulighed,« lyder det fra udvalgsformanden.
Beskyldninger om racisme
De nye regler og priser har som sagt allerede mødt masser af bølgegang på sociale medier.
Der er både dem, som kommenterer på, at prisdifferentieringen rammer dårligt: »Man rammer også bedsteforældrene, der har barnebarnet på ferie. Man rammer gæstesejlere og folk, der har båd i havnen,« er en kommentar, der går igen.
Og der er dem, som mener, at idéen om at droppe opdelingen og i øvrigt nægte folk udefra sæsonkort lugter af racisme:
»Stop nu med at være så fremmedfjendske og snæversynede – hvad blev der af inklusion? Lugter af lav intelligens og snobberi. Baderen skal da være for alle, om man bor i kommunen eller ej – som den altid har været! De få problemer, folk mener, der har været, kan løses på så mange andre måder. Kom nu Dragør,« som en skriver.
Tøj på efter 12
Lisbeth Dam Larsen (M) sidder i udvalget og var med til at stemme for forslaget. Men efterfølgende har hun også ytret sig meget negativt om det. Hun forklarer, at hun først bagefter blev klar over alle detaljerne.
Hun skriver blandt andet på Facebook, at det at gøre alle bassiner til fællesområde på særligt varme dage er »et skidt forsøg på skjult racisme, som giver bagslag.«
»Ja, de sidste år har unge kvinder med tørklæder fra hele hovedstadsområdet fundet et særligt fristed hos os i Dragør Søbads damebassin. Det, synes jeg, er rigtig fint, og selvfølgelig skal der også være plads til dem. Der har dog unægteligt været kulturelle og aldersmæssigt sammenstød, især først på sommeren og særligt på dage med høj sol og meget varme, hvor der har været rigtig, rigtig mange besøgende. De fleste dage er her heldigvis plads nok til alle i damebassinet, og det giver langt bedre muligheder for lidt ‘menneskelig’ dialog og selvjustits, når der ikke skal slås om pladserne,« skriver hun videre.
Hun ærgrer sig over, at når fællesbassinets regler gælder, skal alle have badetøj på, og at damebassinet så ikke længere er stilleområde. Hun mener, at en bedre løsning ville være at give medarbejderne flere kurser i konflikthåndtering
Skatteborgernes penge – skatteborgernes søbad
Henrik Kjærsvold-Niclasen har taget til genmæle over for især racismebeskyldningerne.
»Det her handler ikke om baggrund, køn eller ophav – det handler om adfærd. Alle er velkomne, hvis de opfører sig ordentligt og respekterer stedet og hinanden. Nogle af os i udvalget har både i sommers og i disse dage modtaget henvendelser, hvor vi er blevet kaldt racister. Det er en alvorlig påstand – og helt forfejlet. Vi siger fra over for utryghed, grænseoverskridende adfærd og trusler mod medarbejdere,« skriver han i et opslag.
Han slår i øvrigt fast, at når søbadet er en kommunal facilitet, som betales og drives via skatteindtægterne fra borgerne i Dragør, er det helt naturligt at arbejde med fortrinsret eller differentieret prissætning.
Dette argument bringer flere andre kommunalbestyrelsesmedlemmer også på banen i debatten.
»Jeg synes, prisdifferentiering er helt okay. Vi driver jo ikke et søbad for at tilfredsstille andre borgere end Dragør Kommunes borgere. Det koster også penge at drive søbadet med personale. Der vil stadig være mulighed for at komme på søbadet, hvis du bor i en anden kommune,« skriver Trine Søe (C).