Hvordan vil Dragør Kommune tackle kunstig intelligens?
AI er kommet for at blive, uanset hvad vi ønsker.
Lige nu er AI lokalt måske mest nuttede kattebilleder og skoleelever, som bruger AI lige lovligt flittigt, når den danske stil skal skrives.
Men ser man bare lidt ud over kommunegrænsen, er store, velrenommerede firmaer begyndt at afskedige ansatte i bundter, selvom de forventer øget omsætning. Ny teknik forventes at overtage produktionen. Det kan betyde arbejdsløshed – også i Dragør.
Bladrer man igennem Dragør Kommunes dagsordener, er fremtiden fraværende. Der er en række beslutningsforslag, som forvaltningen efter reglerne har fremlagt.
Afsættelse af midler til baderum i Hollænderhallen, udpegning af fælleskommunalt bestyrelsesmedlem for FGU Hovedstaden samt frigivelse af midler til undersøgelse af daginstitutionernes køkkener med henblik på produktion af mad til børnehavebørn.
Alle tre emner er gode.
Men hvad med kunstig intelligens? Hvordan implementerer Dragør Kommune AI i de daglige opgaver? Og hvad med vores borgeres beskæftigelse?
Jeg forstod ikke, at AI ikke fyldte mere i valgkampen. Det vil om kort tid betyde, at mange ansatte kan se frem til fyringer, når deres job overtages af it.
Antallet af udsatte arbejdspladser i Dragør er overskueligt, men for vores pendlere til København er situationen alvorlig.
Dette sker lige foran os, og ingen af de andre partier tager det alvorligt nok. Dansk Folkeparti og jeg tager det dybt seriøst! Og vi gør det allerede nu.
Jeg efterspørger derfor Dragør Kommunes handlingsplan for højtlønnede dragørborgere, når de rammes – som de desværre uundgåeligt vil. Det vil udhule kommunens skatteindtægter.
Vil Dragør kunne omskole nok administrative, kolde hænder til varme hænder, som vi hårdt savner på mange områder? Hvilke planer har kommunen? Er man på forkant? Eller håber man bare at finde en løsning, når det brænder på?
Med venlig hilsen
Morten Dreyer