I Dragør er foreningslivet en hjørnesten i vores hverdag. Særligt fodbolden oplever en fantastisk vækst – ikke mindst på pigesiden. Det forpligter os som lokalpolitikere til at sikre ordentlige faciliteter, men det forpligter os også til at træffe beslutninger, der er både langsigtede og miljømæssigt forsvarlige.
Vi har i kommunalbestyrelsen afsat 2,7 millioner kroner til udskiftning af kunstgræsbanen »Kunsten« ved Hollænderhallen. Banen har udtjent sin værnepligt, og vi deler ønsket om et nyt tæppe hurtigst muligt.
Men vi står over for et valg: Skal vi haste noget igennem, der risikerer at blive forældet eller miljømæssigt uforsvarligt om få år, eller skal vi gøre det rigtigt fra starten?
Et grønt ansvar for fremtiden
Fra konservativ side har vi et skarpt fokus på miljøet. Verden har ændret sig, siden banen blev anlagt i 2013, og vi står i dag over for strenge EU-krav om mikroplast. Vi har et direkte ansvar for at stoppe spredningen af gummigranulat i vores lokale natur.
En moderne, lovlig og miljøvenlig bane kræver i dag:
- Fysiske barrierer med bandt andet 50 cm høje bander for at holde på materialet.
- Rensestationer til spillernes støvler, så mikroplast ikke tages med ud i naturen.
- Sikker snehåndtering med særlige områder til deponering af sne, hvor granulatet kan opsamles.
Disse miljøtiltag kræver et nyt plangrundlag. Da den nuværende lokalplan ikke tillader faste konstruktioner af denne type, skal vi gennemføre en lokalplanproces, før vi kan stikke spaden i jorden.
Hellere rigtigt end hurtigt
Vores holdning er klar: Det er bedre at få det gjort ordentligt end at forcere en løsning, der ikke lever op til de miljøkrav, vores borgere forventer. Ved at sigte efter en færdiggørelse i 2028 sikrer vi:
- Bæredygtige materialer, så vi får valgt det bedste alternative infill (for eksempel kork), der forener gode spilleegenskaber med hensyn til vores grundvand og natur.
- Juridisk fundament med en lokalplan, der er på plads, så miljøkravene er sikret sort på hvidt.
- Helhedstænkning, så vi kan inddrage klubben i en proces, der ser på hele idrætsområdet – herunder ønsket om endnu en bane og bedre forhold for pigerne.
Vi har fuld forståelse for utålmodigheden i klubben – det deler vi. Men vi skylder både idrætten, skattekronerne og miljøet at bygge noget, der er fremtidssikret.
Vi vil ikke nøjes med en lappeløsning; vi vil have en bane, som Dragørs fodboldspillere kan benytte med god samvittighed i mange år frem.
Med venlig hilsen
Martin Wood Pedersen m.fl.