Debat

Lad »Den Store Havfrue« blive

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Lad »Den Store Havfrue« blive

Normalt er det »Den Lille Havfrue«, der stjæler rampelyset – men nu har Dragør med sin egen statue sat kommunen på verdenskortet. 

Siden 2018 har »Den Store Havfrue« stået ved Dragør Fort. Nu foreslås den fjernet. Ikke på grund af fare, slid eller skader – men fordi nogen føler sig fornærmede over udformningen. Den bliver kaldt både »grim« og »pornografisk« – og det er nok til, at nogle straks vil have den væk. 

Hvad sker der for kulturlivet, når en statue med bare bryster pludselig er for meget? Er det den samme forargelse, der skal til for at diktere, hvad vi må se i det offentlige rum? 

Politikens kunstanmelder kalder den »noget, der aldrig burde være opstillet«.

Helt ærligt: Hvem skal bestemme, hvad kunst er? Kun de pæne meninger i de fine saloner? 

Dansk Folkeparti siger nej tak til krænkelseshysteri og snobberi. 

Kunst skal være fri, også når den er provokerende. Den skal kunne få folk til at stoppe op og tale sammen – præcis som denne statue har gjort. Ikke bare i Dragør, men nu i hele verden. 

Statuen omtales i medier som The GuardianDaily MailEuronews og endda sydkoreanske tv-stationer (der ovenikøbet valgte at sløre brysterne!). Og hvad gør vi i Dragør? Taler om at skille os af med den. 

Derudover har Tårnby meldt interesse for at overtage havfruen. Skal vi virkelig sende vores kunst til nabokommunen, fordi vi ikke kan tåle lidt debat? 

I DF bakker vi faktisk op om kulturministerens ønske om flere kvindelige statuer i det offentlige rum – så lad os da starte her! Bevar havfruen og opsæt flere stærke kvindefigurer. Det ene udelukker ikke det andet. 

Lad os stå fast. Lad kunsten være fri. Og lad »Den Store Havfrue« blive i Dragør. 

Med venlig hilsen
Jørgen Honoré
Dansk Folkeparti i Dragør

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER