Debat

Lad os sikre en fælles trafikplan

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Lad os sikre en fælles trafikplan

I Dragør har vi nogle særlige vilkår, når det gælder trafikafvikling.

Vi er det, man vil kalde en pendlerkommune, hvor størstedelen af borgerne dagligt pendler ud af Dragør for at arbejde og uddanne sig. Derfor er vi afhængige af god fremkommelighed – uanset om vi bruger bil, cykel, den kollektive trafik eller en kombination.

Det er derfor afgørende, at vi som kommunalbestyrelse har løbende fokus på disse områder – og ikke mindst, at vi indgår i aktive samarbejder for at løse de udfordringer, vi står over for.

Busbetjeningen i Dragør

Vi har i dag en busbetjening med linje 35, der forbinder Dragør med metroen i lufthavnen, og linje 250S, som kører til København og metroen i Sundby. Derudover har vi linje 33 fra Søvang. Der er dog væsentlige forskelle i afgangsintervallerne.

Generelt er linje 35 dækket godt ind med fire afgange i timen i myldretiden, men kun to uden for myldretiden. Linje 250S har fem afgange i timen det meste af dagen, mens Søvang primært har én afgang i timen. Der er således forskelle på busbetjeningen alt efter, hvor i Dragør man bor.

Vi er desuden udfordret af den lovgivning, der gælder for bestilling af busbetjening, hvor udgangspunktet er, at kommunerne skal være enige om busruterne.

Derfor er jeg glad for, at vi har sat flere initiativer i gang på området. Først og fremmest har vi fokus på, at Søvang har en dårligere dækning end resten af kommunen. Vi har derfor bedt om en særskilt undersøgelse af, hvilke muligheder der findes for at styrke busbetjeningen i Søvang – så det bliver lettere at komme til arbejde og uddannelsessteder med bus.

Derudover mener jeg og Det Konservative Folkeparti, at vi løbende – sammen med Movia – skal have fokus på, hvordan behovet i Dragør udvikler sig. Vi skal se på, om vi kan omlægge buslinjerne, så de i højere grad afspejler borgernes reelle behov, og drøfte med Movia, hvordan vi kan skabe en mere fleksibel busbetjening. Vi har tidligere ikke anvendt Movias data om rejsemønstre strategisk – det skal vi ændre på.

Endelig vil jeg have et stærkt fokus på, at linje 250S ikke forringes. Det er Region Hovedstaden, der driver og finansierer linjen, men vi skal kæmpe for, at den bevares. Linjen har tidligere været lukningstruet, og det må ikke ske igen.

Vilkårene for privatbilismen

Mange borgere i Dragør har brug for bilen hver dag – til arbejde, for at hente børn og for at få hverdagen til at hænge sammen. Det skal vi som samfund respektere. Derfor skal fokus være på at sikre god fremkommelighed på vejene.

Flere politikere i Københavns Kommune arbejder for at begrænse privatbilismen. Venstrefløjen ønsker færre biler i byen, og overborgmesteren har foreslået roadpricing for kørsel gennem København. Det skal vi modarbejde – for borgerne i Dragør skal kunne bevæge sig frit på tværs af kommunerne uden at blive beskattet yderligere.

En fælles trafikplan for Amager

Jeg deltog for nylig i et vælgermøde i Rotary Amager med mine to borgmesterkolleger, Allan Andersen fra Tårnby og Line Barfod fra København. Et af temaerne var netop trafik. Her foreslog jeg, at vi efter kommunalvalget sætter os sammen for at udarbejde en samlet trafikplan for Amager.

En plan, der skal sikre fremkommelighed for bilisterne, skabe de bedste busforbindelser mellem vores kommuner og resten af København – og sørge for gode parkeringsmuligheder ved metrolinjerne.

Det må og skal være en opgave, vi løser i fællesskab. Jeg går gerne forrest for at samle borgmestrene på tværs af Amagers kommuner om en fælles plan, som vi alle kan bakke op om.

Lad os sammen skabe en trafikplan, der binder hele Amager bedre sammen – til gavn for alle borgere.

Venlig hilsen
Kenneth Gøtterup, borgmester (C)

Foto: Kenneth Gøtterup

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER