Debat

Lindetræer på Neels Torv

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Lindetræer på Neels Torv

Der skal lyde en stor tak til landskabsarkitekt Lone van Deurs for at have reddet de pæne lindetræer ved rådhuset i Store Magleby ved at fraråde at de opgraves og plantes igen på Neels Torv (læs indlægget her, red.). Det kan deres mangeårige rødder nok ikke klare.

Men Ole Storgaards idé kan klare sig uden de lindetræer. Vi har andre lindetræer på lager, der bedre kan flyttes, og hvis rodnet ikke er så veludviklet. De har nemlig kun været i jorden i få år. Det er de ti fejlplacerede »piskeris«-lindetræer, der blev plantet for få år siden på Vestgrønningen.

Måske kan kommunen – ligesom mange borgere og måske få politikere – se, at de ti nye lindetræer er af en anden art end de gamle lindetræer.

De gamle lindetræer på Vestgrønningen blev i 1906 bekostet plantet af Dragør Fremme – en forening af frivillige ildsjæle, der ønskede flere træer i Dragør. Det var også denne forening, som i slutningen af 1800-tallet beplantede »Det Gamle Anlæg« fra Kirkevej til »Engvælen«. »Det Nye Anlæg« – nu kaldet Wiedersparken – blev tilplantet først i 1930’erne.

Gennem mere end 100 år har skiftende byråd sørget for, at udgåede træer på Vestgrønningen blev udskiftet med rette type lindetræer. Lad det ske igen!

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER