Debat

Når lufthavnen vokser, må beslutningerne ikke ske hen over hovedet på Dragør

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Når lufthavnen vokser, må beslutningerne ikke ske hen over hovedet på Dragør

Det er besluttet i Folketinget, at Københavns Lufthavn skal udvides, blandt andet for at imødekomme den forventede passagervækst.

I den forbindelse blev det også besluttet, at planlægningskompetencen, som normalt er kommunernes (i dette tilfælde både Dragør og Tårnby kommuner), overtages af staten – helt konkret af Plan- og Landdistriktsstyrelsen ved delegation fra ministeriet.

Dette skal suppleres af en ny støjregulerende bekendtgørelse, som Trafikstyrelsen har ansvaret for.

Det er også aftalt, at lufthavnen som bygherre udarbejder de fornødne kommuneplantillæg og lokalplansforslag.

Der er ingen tvivl om, at det giver mange fordele at have lufthavnen som nærmeste nabo. For os, der bor på Amager – og særligt i Dragør – har lufthavnen i årtier været en naturlig del af hverdagen og vores identitet.

Siden de første fly lettede fra Kastrup i 1920’erne, har vi levet side om side med udviklingen, og for mange er lyden af fly næsten lige så velkendt som vinden over markerne. Sådan er det også for mig.

Men der er også i stigende grad mange gener – og det bliver vi nødt til at tale ærligt om. For man skal også kunne bo på Amager.

Derfor er det på alle måder beklageligt og trist, at lufthavnen lægger op til en beslutningsproces, hvor vi som kommuner ikke kan nå at afgive høringssvar. Lufthavnen bør som stor virksomhed – og i øvrigt statsligt ejet – kende og ikke mindst respektere de politiske processer. Det kan man ikke sige sker her, når fristerne er nede på to uger. Det er ikke i orden, og i min optik gør det, at vi kommer rigtig skidt fra start i en overordentlig vigtig proces. Udvidelsen af lufthavnen med mere er af enorm stor betydning for os, som bor her.

Den socialdemokratiske gruppe er som sådan ikke imod en udvidelse af lufthavnen, men vi er grundlæggende bekymrede for konsekvenserne. Den bekymring tager til, når der lægges op til en turbobeslutning uden ordentlig inddragelse.

Det er en ommer!

Med venlig hilsen
Nicolaj Bertel Riber

 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER