Debat

Nedrivning af badehotellet

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Nedrivning af badehotellet

Der går rygter om, at Dragør Badehotel skal nedrives og erstattes af et større antal rækkehuse i to etager.

Det gamle badehotel fra 1908 er erklæret bevaringsværdigt, og det er en del af Dragørs miljø og særpræg.

Det har været lukket et par år, fordi nye ejere ønskede at modernisere og udvide hotellet. Da det efterhånden viste sig, at hotelprojektet ikke kunne give det ønskede økonomiske udbytte, blev byggeprojektet afbrudt og investorerne søgte andre muligheder, og fandt ud af, at de ved at bygge atten toetagers rækkehuse med direkte udsigt til Øresund kunne tjene en større formue. Har det mon været en plan to?

Men hvis der bygges et stort antal høje rækkehuse, vil det medføre en forringelse af naboernes udsigt og en deraf følgende reduktion af deres ejendommes værdi.

Hvis Dragør Badehotel fjernes fra landkortet, vil Dragør miste en stor kvalitet i form af overnatningsmuligheder, konferencelokaler samt restaurant med terrasse med en dejlig udsigt og ikke mindst en smuk gammel bevaringsværdig bygning, som er del af byens miljø.

Badehotellet er mere en støtte end en konkurrent til de bestående erhvervsdrivende i branchen, da de vil øge antallet af gæster i kommunen. Og ikke mindst vil en forøgelse af spisesteder skabe en større interesse for at nyde livet uden for hjemmets fire vægge.

Ved at følge byggetilladelsen til badehotellets udvidelse og bevare facadens farve og karakter vil bygningen stadig fremstå som en naturlig del af kystbyens karakter. Arkitektonisk har hotellet en udtalt kulturhistorisk værdi, som vi i Dragør ikke kan forsvare at miste.

Ifølge lokalplanen skal der drives hotel og restaurationsvirksomhed på stedet. Der er ikke noget andet sted, der egner sig til etablering af en virksomhed af denne karakter.

Lad os håbe, at kommunens udvalg på deres møder i maj måned vil afvise alle planer om at nedlægge badehotellet og fremskynde renoveringen af bygningerne.

Lad os håbe på en positiv udgang af sagen.

Som et kuriosum skal nævnes, at start- eller afslutningsstedet for Amarminoen ligger meget nær hotellet.

Med venlig hilsen
Palle Christoffersen

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER