Borgmesteren var så venlig at besvare mine spørgsmål, hvorfor jeg for god ordens skyld gerne vil takke for dette og invitationen til en snak på kontoret. Jeg tror desværre ikke, at jeg får tid til en snak før kommunalvalget – og efter kan det være for sent.
Nu (den 19. maj 2025) er der kommet svar til en række byer – herunder Dragør kommune. Det er ikke fra statsministeren (som man måske havde håbet og troet), men derimod fra energiministeren Lars Aagaard. Jeg har på fornemmelsen, at statsministeren ikke beskæftiger sig med dens slags småsager. Al respekt for den behandling, som den gives i de forskellige kommuner, hvor der sidder bestyrelser, der finder, at det er det vigtigste i verden at beskæftige sig med fjernvarme.
Svaret er endnu en gang klinkende klart. Af afsnit fire nævnes:
»Samtidig er det danske gassystem fortsat en vigtig del af vores energistruktur og forventes at være det i en lang årrække.«
Kan det siges tydeligere? Mit bud er dog, at Dragørs borgmester med en række medlemmer af kommunalbestyrelsen ufortrødent vil fortsætte. De vil finde en passus i svaret, som den kan klamre sig til og give dem grundlag til at fortsætte.
Hvis borgmesteren eller øvrige i kommunalbestyrelsen har behov for afklaring af energiministerens ordlyd eller betydning, stiller jeg gerne min sunde fornuft til rådighed.
Gad vide, hvad det er, borgmesteren og kommunalbestyrelsen kan se i det fjernvarmeprojekt, som et meget stort antal af Dragørs borgere ikke kan?
Det er aldrig rart at fejlvurdere og ramme helt ved siden af skiven. Det hænder fra tid til anden. Det er dog langt værre ikke at erkende det. Det kan nås endnu, kære borgmester.
Med venlig hilsen
Erik Jacobsen
Spættevænget