Debat

Parkering omkring Dragør gamle by og havnen

T
Indlæg af Tonny Jensen Strandlinien 22
| | 3 min læsetid

Man kan i Dragør Nyt den 20. maj læse, at Dragør Kommune agter at opsætte dynamiske lysende parkeringsskilte med tilhørende overvågningskameraer (læs artiklen »Ny parkeringsskiltning og bedre parkeringsforhold« her, red.). Dette for registrering af ledige p-pladser ved byen og havnen og til en anskaffelsessum på 1,5 millioner kroner. Dertil skal lægges fremtidige vedligeholdelsesomkostninger. 

Et projekt, der er både dyrt og nytteløst! 

Dragør Kommune mener, at dette vil sprede p-mulighederne til gavn for både turister og byens borgere. 

De populære og første p-pladser turisterne møder, når man kommer ad Kongevejen, er p-pladserne ved Gl. Havn og museet. Derefter Strandlinien og Stejleparkeringen, hvorfor disse bliver benyttet, uanset om der er lystavler eller ej. 

Mange af byens borgere kommer sent hjem fra job eller indkøb og kan som oftest konstatere, at parkeringsmulighederne tæt på deres bopæl er »nappet« af is-spisende turister, der lige så godt kunne parkere på den store p-plads på havnen, hvor der er plads til 240 biler. Denne p-plads er yderst sjældent fyldt op, og en gåtur langs havnen med en is i hånden eller med et pitstop ved havnens restauranter er da indbegrebet af et besøg i Dragør. Byens borgere synes til gengæld mindre om at skulle transportere indkøb og lignende den samme vej. 

Som nærmeste naboer til Strandlinien, Stejleparkeringen og den store havneparkering, kender vi alt til problematikken og har gennem flere år, med skrivelser og fotos, gjort kommunen opmærksom på, at den store p-plads på havnen ofte står gabende tom, mens Stejleparkeringen fyldes til randen, og turisterne slås om pladserne.

Skiltningen til havneparkeringen er ikke tydelig nok. Mange tror fejlagtigt, at Stejleparkeringen er havneparkeringen.

Vi mener, at en nytænkende skiltning ville hjælpe. Det kunne være pile på Færgevej, der hjælper turisterne til at finde vej til havneparkeringen. Det kunne gøres mere tydeligt for eksempel at nævne, at havneparkeringen er det gamle færgeleje. Der kunne sættes skilte op ved Stejleparkeringen, hvor der står, at Stejleparkeringen er forbeholdt beboere og med tydelig henvisning til de 240 gratis parkeringspladser på havneparkeringen. Der kunne laves 1-times parkering overalt i Dragør (Dragørs beboere undtaget) med henvisning til havneparkeringen med 24 timers parkering (Dragørs beboere undtaget).

Ikke nok med at vi deler vores p-pladser med turister til Dragør, vi oplever også mange »lufthavnsparkeringer«. Her i Dragør kan man nemlig parkere sin bil lige så længe man vil – ganske gratis. 

Med venlig hilsen 
Tonny Jensen

Strandlinien 22 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER