Borgmesteren sagde inden sidste kommunalvalg, at man godt kan passe på Dragør uden at beskytte byen gennem en UNESCO-udpegning. Og det har borgmesteren da ret i. Men det kræver, at man vil det. At man gør en indsats for at respektere den bevarende lokalplan. Og det kniber det med.
Et flertal i kommunalbestyrelsen stemte på sit møde onsdag den 23. april for at give tilladelse til etableringen af fire tømmerkviste på den bevaringsværdige ejendom på Stettinstræde i Dragørs gamle by. Flertallet gav dermed implicit tilladelse til en omfattende ændring af bygningen, uden at kommunalbestyrelsen ville tage stilling til ændringen af bygningen generelt.
Liste T forbereder en klage til Planklagenævnet over kommunalbestyrelsens afgørelse.
Fra tidstypisk hus til forlorent dragørhus
Ejeren af bygningen har fremsendt forslag til en omfattende ændring af ejendommen på Stettinstræde. Der er tale om en tidstypisk bygning i gule mursten fra 1936 i én etage med høj kælder med vinduer i sokkelen og et tagpaptag med lav rejsning (18 grader). Huset har en tilbygning i samme stil fra 1964 – dog kun med krybekælder, men med samme sokkelhøjde. Bygningen er omfattet af den bevarende Lokalplan 25 for Dragør gamle bydel, delområde II.
Projektet for ændring af bygningen omfatter etablering af en udnyttet tagetage gennem rejsning af taget til 45 grader og etablering af seks blikkenslagerkviste. Samtidig forhøjes ydermuren, så den kommer til at overskride bestemmelsen i lokalplanen med næsten en halv meter.
Det eksisterende hus er et tidstypisk eksempel på et hus fra 1930erne, mens det ombyggede hus fremstår som et forlorent, overdimensioneret traditionelt »dragørhus«.
Forvaltningen skriver
»Huset er bevaringsværdigt som øvrige bebyggelse inden for Lokalplan 25s afgrænsning, og det har arkitektoniske kvaliteter, selvom det ikke er et traditionelt ‘dragørhus’. Det er opført i en nøgtern arkitektur med få, men fine og gennemtænkte bygningsdetaljer. Det næsten flade tag medvirker desuden til, at huset passer fint ind, til trods for at det er ganske anderledes end de andre huse i bymiljøet.«
Forvaltningen skriver endvidere:
»Administrationen vurderer: En ombygning af huset med et nyt teglhængt tag med et antal kviste vil til trods for etablering af gesims samt eventuel vandskuring og kalkning af facaderne fortsat ikke fremstå som et traditionelt dragørhus. Tværtimod vurderes det, at projektet inklusive kviste vil få huset til at virke mere fremmed og ude af proportion med bymiljøet, end det er i dag, idet huset er bredere og længere end de fleste dragørhuse. Husets bevaringsværdier vil blive markant forringet af en sådan ombygning, da det ikke længere vil være en velbevaret repræsentant for hverken den ene eller den anden tidsperiode.«
Men forvaltningen skriver derefter:
»Det er vurderet, at Lokalplan 25 ikke kan regulere et tag, der bliver udført i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser vedrørende tage herunder højde og taghældning på huse.«
Flertallet nægter at se på helheden
Det er den sidste sætning fra forvaltningen, som kommunalbestyrelsens flertal har hængt sin hat på. Flertallet har alene forholdt sig til antallet og arten af kviste, idet den godkendte fire kviste, der skal udformes som tømmerkviste.
Flertallet afviste udtrykkeligt at forholde sig til ombygningsprojektet i sin helhed, og liste T blev anklaget for at komme med »synsninger« (et moderne ord for »smagsdommeri«), da vi prøvede at tale for respekt for den bevarende lokalplan.
Beslutningen viser manglende respekt for den bevarende lokalplan, hvorefter lokalplanen skal sikre:
- at områdets karakteristiske, bevaringsværdige tætte, lave bebyggelse sikres ved fastholdelse af såvel den byplanmæssige helhed som den bygningsmæssige udformning.
- at nyt byggeri tilpasses den eksisterende byggeskik med hensyn til proportioner, konstruktioner, materialer med videre.
Disse krav er forvaltningen opmærksom på i sin indledende tekst. Dragør Bevaringsnævn har også udtalt sig imod projektet. Men det sad flertallet overhørig i sin afgørelse.
Tidligere ejere af huset har søgt om lignende projekter for bygning af en udnyttet tagetage. De har fået afslag. Hvorfor bliver det nu pludselig tilladt?
Liste T håber, at Planklagenævnet vil have mere respekt for en bevarende lokalplan.
Med venlig hilsen
Kristine Bak
Formand for Tværpolitisk Forening (liste T)