Debat

Pinlig episode på Dragør Søbad

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Pinlig episode på Dragør Søbad

I weekenden den 19. og 20. juli var der nogle ubehagelige problemer på Dragør Søbad, hvor nogle personer, »der ikke er bosiddende i Dragør«, tilsvinede livredderne groft – ligesom der blev fremsat trusler.

Hvad der efter det oplyste blev sagt, skal jeg ikke gengive her, men de to unge kvindelige livreddere var efterfølgende begge meget berørte og rystede. Den ene så meget, at hun ikke længere ønskede at arbejde på Dragør Søbad.

Det skuffer mig vildt og gør mig flov på hele Danmarks befolknings vegne, at livredderne fortalte, at ingen af de øvrige gæster på nogen måde støttede eller forsvarede dem mod de verbale overfald, der var så højlydte, at alle i fællesområdet må have bemærket det!

Det er aldeles uacceptabelt, at man i den situation undlader at støtte op om personalet, der for vores alles bedste blot passer deres arbejde og forsøger at håndhæve kommunalt besluttede retningslinjer. Her bliver de intimideret, tilsvinet og truet – og vel at mærke uden at nogen griber ind! 

Jeg kan godt have forståelse for, at man kan være både konfliktsky og have berøringsangst for at blande sig – selvfølgelig med risiko for at blive kaldt både det ene og andet. Men episoder som her på Dragør Søbad er et udtryk for en frygt for konflikter og vilje til at tage ansvar.                                                                                

Desværre er der i det danske samfund gennem de seneste år indsneget sig en nærmest »krysteragtig« tilbøjelighed til at undgå konflikter. Alt for mange mennesker vælger bare at stikke hovedet i busken og lade som ingenting – formentlig ledsaget af en dårlig undskyldning og forklaring om, at det bare ville optrappe konflikten – en antagelse, som er aldeles forkert – og/eller, at det må politiet tage sig af.

Politiet kan og skal ikke tage sig af alt. Vi har alle sammen som borgere en uskreven forpligtigelse til, i det omfang vi kan, at støtte og hjælpe andre, der har hjælp behov. Selv om det for den enkelte kan være både grænseoverskridende og ubehageligt, er det i sidste ende et spørgsmål om at udvise ansvar for vores medmennesker.

Konflikter skal håndteres – ikke undgås.

Med venlig hilsen
Bjørn Lindhard Pedersen
Ulspilsager 14

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER