Debat

Plejepenge bruges på mursten

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Plejepenge bruges på mursten

Det er voldsomt, det her. En ny regning på 3 milliarder kroner i Hillerød for et hospital vil ramme syge i hele Region Hovedstaden.

Regionen må nu melde endnu en budgetoverskridelse ud i byggeriet af et nyt supersygehus. Overskridelsen slår alle rekorder, og regningen kommer til at skulle betales af patienter i hele regionen, der får ringere hjælp fremover.

Set enkelt skyldes det det røde flertal i Region Hovedstaden.

Jeg sad i regionsrådet for DF, da byggeriet blev vedtaget.

En entreprenør anbefalede rådet at udbyde byggeriet som en fast aftale: Regionsrådet beslutter, hvad hospitalet skal rumme, entreprenøren bygger det aftalte, og rådet overtager nøglerne ved færdiggørelsen.

Men med formand Lars Gaardhøj fra Socialdemokratiet i spidsen ønskede man fuld byggestyring med et politisk råd, som gav en række gode ben – uden at deltagerne havde den fjerneste erfaring i byggeri.

Det åbnede for en række ændringer under byggeriet af, hvad hospitalet skulle rumme. Bare se på ændringerne i antallet af sygesenge, hvor antallet blev ændret et par gange hvert år.

På et tidspunkt blev køkkenet nedlagt, og lokalerne blev disponeret til andet brug. Men efter et år ændrede man planerne endnu en gang, da flertallet måtte erkende, at sund ernæring er en del af sygeplejen, og at maden på et moderne sygehus ikke bare kunne være opvarmede færdigretter.

Ved hver ændring måtte byggeriet justeres med ekstra omkostninger og forsinkelser, alt imens taxameteret kørte vildt. Det er dyrt, når man lader ignoranter styre noget, de ikke kan overskue.

Et kuriosum

På Hvidovre Hospital ombyggede man 16 almindelige sengestuer til otte barselsstuer. De var godt nok flotte og imponerende – og meget dyre. Den fødende skulle ligge i et meget stort eneværelse, hvor der også var en seng til den stolte far og et sofaarrangement med kaffeautomat, når familien kom på besøg.

Den fødende havde fuld computerstyring fra fødesengen: Gardinerne kunne justeres fra sengen, lysstyrken kunne dæmpes, varmereguleringen ligeså, og man kunne bestille den ønskede mad à la carte fra køkkenet. Dertil et 55-tommers tv med 24 kanaler og adgang til streamingtjenester som Netflix osv.

Lidt overvældende, når man samtidig med indvielsen vedtog, at de fødende som udgangspunkt skal hjemsendes inden for fire timer efter fødslen.

Generelt aner den ene hånd ikke, hvad den anden gør.

Jeg foreslog i rådet, med lidt galgenhumor, at hospitalet burde anlægge ekstra parkeringspladser, så når en fødende kvinde kom i taxa, kunne taxaen vente lidt og køre mor og barn hjem igen. Det blev ikke vel modtaget.

Med venlig hilsen
Morten Dreyer

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER