Debat

Politisk korrekthed om affald

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Politisk korrekthed om affald

Med Lea Wermelin som miljøminister kunne Socialdemokratiet altså alligevel have valgt en bedre metode til at sortere affald på. De kunne have valgt sortering ved hjælp af robotter. Men de valgte altså den for borgerne mest besværlige metode, som tilmed viser sig at være særdeles omkostningsfuld og ineffektiv.

Inden Lea Wermelins ændringer kostede det ca 1.000 kr årligt for et parcelhus. Hver uge afhentede Amager Ressourcecenter en usorteret sæk affald på parcellen.

Dertil var der specialaffald som glas og papir, som blev samlet i containere i byrummet. Og lejlighedvis blev haveaffald og storskrald afhentet. Alt i alt ca 1.000 kr. I dag betaler borgerne over 3.000 kr. for privilegiet med selv at rense og sortere affaldet.

Da rygterne om affaldssortering tog fart, valgte vi i ARC’s bestyrelse at forberede os. Med et planlagt fuldautomatisk robotstyret anlæg. Hvor alt affald kom i et fælles hul, og via et transportbånd blev ført forbi robotter, som sorterede affaldet. Voila.

ARC havde en robotaftale på plads. Vores fem ejerkommuner havde godkendt anlægsomkostningerne på ca. 150 millioner kroner.

Så slog S-regeringen til

Men så stoppede S-regeringen for al automatik. Vi skulle tilbage til Morten Korch-idyllen, hvor al moderne teknik blev fravalgt, for at borgerne kunne få et nært fysisk forhold til familiens affald.

Man kan nemt få den mistanke, at det var politisk korrekthed, som fik embedsmænd og politikere til at vælge, som de gjorde. De påstod, at sortering ved kilden er mest effektiv. Men det forudsætter, at alle sorterer korrekt. Men det gør alle ikke.

Derfor betaler de samvittighedsfulde borgere endnu engang prisen for, at politisk korrekte kan pudse glorien.

Imens skal borgerne bogstaveligt selv med fingrene dybt nede i affaldet fysisk dagligt sortere. I stedet for at tage ny teknik i brug.

Ny teknik vil komme til

Det vil naturligvis ende med, at det nuværende system bliver opgivet, og at robotterne tager over.

Så hvorfor ikke trække plasteret af med et ryk.

Erkend, at man kun i Socialdemokratiets frilandsmuseum kan se borgerne med bøjet ryg arbejde for ideologien. Alle andre steder implementerer man ny teknik.

I den kommende byrådsperiode vil vi skulle tage stilling til en ændring. Det er Dansk Folkeparti rede til.

De gamle romere havde allerede for 2.000 år siden taget højde for rød bloks affaldssortering: »Etiam dii contra stultitiam frustra luctantu«. Eller på jævnt dansk: Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

Med venlig hilsen
Morten Dreyer
Spidskandidat for Dansk Folkeparti i Dragør

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER