Siden slutningen af 1950’erne har der ligget et møntvaskeri på adressen Nyby 8.
Møntvaskeriet blev opført og drevet af en kendt Dragør-entreprenør gennem nogle år. I de første år var møntvaskeriet nyttigt for borgerne, men da de fleste borgere gennem årene fik installeret egne vaskemaskiner, blev nytten illusorisk, og forretningen måtte lukkede ned.
Bygningen ligger på en kommunalejet grund til en særdeles overkommelig årlig leje – i øvrigt uden huslejeregulering og uden opsigelsesvilkår. Ret unikke forhold, som man må undre sig over, men det skyldes nok et ønske om at give borgerne en ny service.
Senere blev selve renseribygningen solgt videre til en lokal på uændrede vilkår. År efter år har grunden ligget som en ruin, hvor ukrudtet bredte sig i takt med forvitringen af bygningen.
Men lejemålet fortsatte gennem årene. Og lejeren ønskede ikke at opsige lejemålet uden et stort kommunalt køb af ruinen.
Utallige gange har forskellige byråd vurderet mulighederne for udvikling til boliger eller noget andet.
Det store dilemma
Men achilleshælen har gennem årene været, at grunden er forurenet efter at have huset vaskeri og renseri, og oprydningen vil koste langt mere, end salget kan indbringe.
Først skulle Dragør Kommune betale lejer for at ophæve lejemålet i utide, derpå erstatte lejeren for bygningen og til sidst bekoste oprensningen, inden man kunne sælge grunden for en brøkdel. Dette gav begrænsede handlingsmuligheder.
Formelt er det regionens opgave at oprense forurenede grunde, men deres budgetter er disponeret flere årtier frem med store alvorlige opgaver i Nordsjælland. Og så tæller en mindre renserigrund i Dragør ikke med i det store billede.
Dansk Folkeparti forsøgte i teknisk udvalg i Dragør Kommune at forberede anlæg af nogle midlertidige parkeringspladser i perioden, indtil regionens oprensning kan ske, så vi kunne gå i gang, så snart lejemålet endelig udløb.
Det kunne ske ved en total rydning og en simpel gruslægning. Ikke andet.
Skal der lægges fliser eller asfalteres, så skal grunden først renses. Så vent med det.
Dansk Folkeparti så frem til den lille håndfuld ekstra parkeringspladser.
Men det hele blev sat på pause, da lejeren mente, at kommunen skulle betale et ret stort beløb for ruinen. Et beløb, som Dansk Folkeparti ikke kunne se fornuften i.
Nu kan grunden endelig ryddes. Men ærlig talt … 500.000 kroner for nedrivning af en barak på 50 kvadratmeter og rydde cirka 100 kvadratmeter grund. Uden jordrensning. Det gør jeg gerne for 250.000 kroner.
Med venlig hilsen
Morten Dreyer
Spidskandidat for Dansk Folkeparti