Debat

Sensornetværk omkring lufthavnen – borgerne skal inddrages

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Sensornetværk omkring lufthavnen – borgerne skal inddrages

I marts måned sendte et enigt By-, Miljø- og Klimaudvalg en opfordring til Københavns Lufthavn og Miljøstyrelsen om, at det planlagte sensornetværk, der skal måle luftforurening, opsættes efter høring i Dragør Kommune.

Derudover ønskede udvalget også, at der afholdes årlige borgermøder, så tal for både støj- og luftforurening præsenteres, og borgerne kan få lov til at spørge ind til resultaterne.

Det er der delvist kommet noget godt ud af. Lufthavnen havde godt nok allerede opsat sensornetværket i samarbejde med Teknologisk Institut, og det er jo godt. Man kan undre sig over, at lokalsamfundet ikke blev inddraget på forhånd. Men det er positivt, at det er opsat.

På baggrund af udvalgets henvendelse er udvalget nu inviteret til at se sensornetværket. Det vil jeg gerne kvittere for. Udvalget besøger lufthavnen torsdag den 18. juni. Det ser jeg frem til, og jeg forventer mig meget af det.

Nabomøde

Lufthavnen har nu også taget initiativ til et nabomøde onsdag den 27. maj, som er for alle borgere. Det er også positivt, for med alt det, der sker omkring lufthavnen lige nu og i særdeleshed i forhold til den planlagte udvidelse, er borgerinddragelse meget vigtig. Det kunne man med fordel gøre meget mere af.

Vi har som nærmeste naboer til lufthavnen et helt legitimt krav på, at man gør sig ekstra umage i forhold til oplysning og inddragelse af lokalsamfundene. Jeg vil derfor gerne gentage, at jeg håber, der kommer møder målrettet Dragør, som vi opfordrede til, og som vi tilbød at lægge lokaler til – specifikt med henblik på at fremlægge resultaterne fra de forskellige målinger.

Med venlig hilsen
Nicolaj Bertel Riber

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER