Debat

Skyd til Dragørhjørne

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Skyd til Dragørhjørne

Det første man ser, når man ankommer til Dragør, er to overraskende blå boligblokke i tre etager. Blokkene virker med deres blå farve, størrelse og højde meget dominerende i forhold til den gamle bys lave huse.

Blokkene er bygget i 1957 efter nedrivning af Højerup – en ældre, lav bevaringsværdig bebyggelse.

I dag ville man ikke have nedrevet denne bebyggelse og ej heller have bygget så høje og dominerende boligblokke. Men nu ligger de der og er beboet af mennesker, som sikkert påskønner den centrale beliggenhed i bykernen.

Dragør Kommunes By-, Klima- og Miljøudvalg har den 5. marts påbegyndt en lokalplanproces for et nyt spektakulært projekt med to tårnlignende bygninger, der hvor der har været en lav erhvervsbygning i en etage ved Dragørhjørnets torv.

Projektet omfatter tillige fem nye rækkehuse i baggården til de eksisterende boligblokke.

0312-Dragørhjørnet-prospekt-28-3.jpg
Der er blandt andet planer om nye rækkehuse i gården. Illustration Danielsen Architecture

Kommunen har nu fået et købmandstilbud, som det måske kan være svært for politikere at afslå. Bygherren tilbyder nemlig at forskønne de triste blå facader, hvis han får lov til at bygge de to tårne og rækkehusene. Så kan der skabes i alt 20 nye seniorboliger.

Spørgsmålet er imidlertid, om byggeriet især af tårnbygningerne passer til Dragør. 

Arkitekten foreslår, at de bliver i fire etager, det vil sige en etage højere end boligblokkene og helt afvigende fra den nuværende lave erhvervsbebyggelse omkring torvet.

Det betyder, at hjørnets nuværende åbne karakter bliver brudt af nybyggeri helt ud til fortov. Dette forstyrrer og dominerer oplevelsen af fronten af Dragørs gamle bydel. Kvaliteten ved ankomsten til Dragør er netop, at der er åbent byrum og luft på alle vejkrydsets fire hjørner foran den gamle by.

Arkitekten forslår også, at facadernes nederste del skal være i lys gul puds, som skal minde om de gamle gulkalkede Dragørhuse. Øverste del af facaden beklædes med røde skærmtegl.

Boligblokkene og de nye tårne kommer imidlertid aldrig til at ligne noget, der har med det gamle Dragør at gøre. Derfor er det spørgsmålet, om det ikke er bedre med en ærlig byggestil, som forskønner og modificerer de blå blokke, men som samtidig er sin egen stil og ikke forsøger en kunstig reference til skipperbyens arkitektur.

Der hviler et tungt ansvar på udvalget og kommunalbestyrelsen. Nybyggeriet medfører en meget hård grundudnyttelse og en voldsom tæt bebyggelse.

Vil man acceptere så massivt og bastant et byggeri på kommunens og byens mest centrale sted – der hvor man ankommer og får første indtryk af det historiske og bevaringsværdige miljø?

Rådet må være at skyde projektet til hjørne og tænke efter, om Dragør virkelig ikke fortjener noget bedre!

Med venlig hilsen
Jan Engell      

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER