»Ret ind – ellers mister I retten til udeservering resten af året.«
Sådan lød budskabet i store træk fra Dragør Kommune til to cafeer i Dragør i et brev i maj. Brevet kom, efter at kommunen to gange havde været ude og tjekke, om byens cafeliv overholder reglerne for udeservering.
Det drejer sig blandt andet om placering af borde i bybilledet.
Ifølge en orientering til By-, Miljø- og Klimaudvalget førte et tilsyn tirsdag den 5. maj til tre indskærpelser. Tirsdag den 12. maj fulgte kommunens folk op – og her var den stadig gal ved to af cafeerne. De fik derfor et brev, hvor der blev varslet et påbud – og det er en alvorlig sag. Et påbud betyder nemlig, at der ifølge kommunens egne regler ikke må være udeservering på stedet resten af sæsonen.
Tilsyneladende hjalp den kommunale sabelraslen, fortæller Nicolaj Bertel Riber (A), der er formand for udvalget.
»Mig bekendt er seneste nyt, at alt er i orden, og alle overholder reglerne,« siger han og bakker op om det kommunale tilsyn.
»Vi har regulativerne af hensyn til bymiljøet. Det handler om at skabe klare rammer, så vi har plads til glade mennesker og levende liv, uden at det går ud over byens udseende,« siger han.