Debat

Tillidsrepræsentant: »Vi føler, at der mangler opbakning«

T
Indlæg af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Tillidsrepræsentant: »Vi føler, at der mangler opbakning«
Christina Aagaard Petersen er tillidsrepræsentant og social- og sundhedsassistent på Enggården. Her får hun en snak med beboeren Gertrud Christensen. Foto: Jens Munch

Da Dragørs konservative borgmester Kenneth Gøtterup torsdag udsendte en pressemeddelelse, hvor han på vegne af sit parti luftede tanken om at overlade driften af kommunens eneste plejehjem Enggården til en non-profit-organisation, blev det modtaget med uro på netop Enggården.

Ideen præsenterede han, fordi han ikke mener, at der er stærk nok fremdrift i arbejdet med en udviklingsplan på plejehjemmet, der skal rette op på svagheder i måden, det bliver drevet på.

Borgmesteren understregede i pressemeddelelsen, at han alene kritiserede forvaltningen for ikke at levere resultaterne – og ikke personalet på Enggården. Men udmeldingen ramte alligevel ned i en træt følelse blandt netop plejepersonalet.

»Vi ser det som en trussel mod både os på gulvet og mod ledelsen. Vi er stort set lige startet på genopretningsplanen. Kulturændringer tager tid, og der har været en sommerferie med mange vikarer, så reelt har vi ikke haft så meget tid til at få styr på det hele,« siger Christina Aagaard Petersen, der er social- og sundhedsassistent og tillidsrepræsentant på Enggården.

»Vi sidder med en følelse at, at det ikke kun er rettet mod forvaltningen, for vi kan se, at der ikke er den store opbakning til Enggården.«

Frustrerede kollegaer

Hun mener, at udmeldingen er kommet meget pludseligt – og meget tidligt i den flerårige proces med implementering af udviklingsplanen, der har været i gang siden slutningen af marts.

»Samtidig føler vi ikke, at vi får opbakning fra politikerne, og vi bliver heglet ned på alle dragørsiderne på Facebook.«

På et hasteindkaldt møde med blandt andet borgmesteren og dele af personalet mandag fik personalet mulighed for at stille spørgsmål og kommentere på hans udmelding.

»Der var flere, der undrede sig over, om han troede, at en udmelding om udlicitering hjalp til at motivere de medarbejdere, der knokler hver dag,« siger tillidsrepræsentanten, der ikke oplevede den bedste stemning på mødet.

»Jeg så en masse frustrerede kollegaer, der føler, at de går og knokler hver dag og får det svært, når der kommer sådan en udmelding. Han sagde, at han er ked af, at vi føler det som en trussel, og at artiklen ikke var minded på os. Men vi føler, at der mangler opbakning i en situation, hvor der faktisk er rykket en masse ting,« siger hun og erkender, at der stadig er langt igen, før planen er implementeret.

»Det er en proces. Sådan noget sker ikke på seks måneder. Men der er ansat en afdelingsleder til hver afdeling, der er kommet mere fast personale, og der er ansat interne afløsere, der kun er tilknyttet Enggården. Så vi kan mærke det. Men når Kenneth Gøtterup så kommer med en udmelding om, at vi kun har et par måneder til at rette op på det hele, har jeg svært ved at se, at det kan lade sig gøre. Jeg savner, at vi medarbejdere og ledelsen får en chance,« siger Christina Aagaard Petersen, der fortæller, at mødet med borgmesteren ikke gav den store effekt.

»Det har helt klart ikke beroliget os. Det var ikke min fornemmelse, at nogen købte det, han sagde. Det var ikke en undskyldning, og det føltes som tomme ord. Hvis alle på Enggården føler, at det var rettet mod os, er det svært at købe, når han siger, at det er rettet mod forvaltningen,« siger hun.

Politikerbesøg

Christina Aagaard Petersen peger på, at der bør søges andre løsninger.

»Vi vil gerne have en mere åben dialog i stedet for den slags udmeldinger. Og så kunne vi ønske os mere synlig opbakning. Hvis politikerne kan melde dårlige ting ud, så kan de vil også bakke op om Dragørs eneste plejehjem. Det skal være et godt sted at være, og det kan det blive, hvis politikerne gør noget for at skabe det gode billede af Enggården,« siger hun og kommer med en opfordring.

»Kan politikerne ikke komme herned?,« spørger hun.

»De kan være med en hel dag. De skal vide, hvad der sker på Enggården.«

Dragør Nyt har også kontaktet Enggårdens leder Malene Højsted Kristensen. Hun meddeler, at hun ikke har nogen kommentarer til sagen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER