Med alle de kommende problemer for den kollektive trafik, som vi kan se, er det værd at have en lokal i Dragør på formandsposten, som kan imødegå de værste beslutninger.
Omkring 400 år før Kristi fødsel blev hofmanden Damokles hos despoten Dionysius af Syrakus placeret i chefens stol for en dag som en joke for at vise ham og hoffet, at en leder sidder på en udsat post. Oven over Damokles’ stol hang et tungt sværd, kun holdt oppe af et enkelt hestehår. Det gjorde et stort indtryk på hofmanden.
Nu om dage er det svært at få fat i et sværd som det, men for en Movia-formand er der andre mere aktuelle trusler.
I gamle dage skulle Movia bare tage sig af busdriften inden for Københavns Amts 18 kommuner. Det var svært nok dengang, skal jeg hilse at sige. Skulle man sætte massivt ind i centrum og derved spare på rutedriften i oplandet? Det gav stedse stor uro. Jeg mindes stadig køreplanchefen Torsten Rasmussens ansigtstræk, når han skulle forsvare absurditeterne over for Dragørs byråd.
Men opgaverne for Movia blev stedse mere komplekse. Først med metroen, som trak mange penge ud af busdriften, så Dragør oplevede beskæring af busafgange, så man kunne køre standsmæssigt i metroen i København. Da Region Hovedstaden blev dannet, kom flere S-busser, hvilket også tog sin told på de almindelige daglige busser. Og lokalbanerne virkede som rene håndværkertilbud efter årtiers nedslidning.
Da man så vedtog letbanen på Vestegnen, blev økonomien helt sprængt. Med halvdelen af letbanen nu i drift oplever man en påkørsel hver 14. dag. Det koster bare.
Med den nye mammutregion for hele Sjælland, Lolland og Falster ligger der en kæmpe investering i trafik forude.
Kenneths primære opgave som ny formand vil være enkel: at bevare Dragørs nuværende trafikbetjening. Glem alt om de mere fancy projekter med metro, letbaner og shuttlebusser og andre overbudsløfter fra ignoranter. Bare sikr de nuværende faste forbindelser til København.
Held og lykke, Kenneth.