Debat

Ulovlig dagligvarebutik på havnen?

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Ulovlig dagligvarebutik på havnen?

I Dragør Nyt nr. 30 den 23. juli 2025 er vores borgmester Kenneth Gøtterup citeret for at sige, at Sydamagerlistens forslag om en døgnåben dagligvarebutik er »ulovligt«. Endvidere mener han ikke, at der er brug for en dagligvarebutik på Dragør Havn, og han tilføjer, at man kan jo købe brød og vin i gågaden! Det udsagn er jo næsten taget ud af Matthæusevangeliets kapitel 26 om nadverens nådegave til syndernes forladelse. 

Samtidig har vores borgmester behov for at »udtrykke ærgrelse over, at Sydamagerlisten efter næsten fire år i kommunalbestyrelsen ikke undersøger sagerne og stiller forslag, som ikke kan gennemføres« (ak ja, valgkampen er startet). Men forslaget er hverken blevet sagsbehandlet eller politik behandlet endnu! Og det kan lade sig gøre i andre kommuner.

Kan både være lovlig og nyttig

Sydamagerlistens forslag tog afsæt i en mulighed og et forhandlingstilbud, der pludselig dukkede op. Derfor var der behov for en hurtig sagsbehandling, hvis det skulle kunne lade sig gøre at få en døgnåben dagligvarebutik på havnen i denne sommer.

I andre kommuner har det kunnet lade sig gøre. For eksempel i Esbjerg, Hedensted, Åbenrå og Fåborg, hvor der er givet tilladelse til, at den lokale borgerforening har fået stillet et areal til rådighed af kommunen – uden at skulle betale husleje. Og samtidige har borgerforeningerne fået indsamlet det nødvendige depositum hos lokale borgere eller virksomheder.

Måske til næste år?

Vi når ikke at få en døgnåben dagligvarebutik i år. Men måske til næste år? Selvom borgmesteren af lidt uforklarlige grunde er imod, så har formanden for KBEU (Klima-, By- og Erhvervsudvalget, red.), Helle Barth fra Venstre udtrykt interesse for at gå i dialog med Sydamagerlisten om mulighederne for at få en butik på havnen. Der er ingen tvivl om, at der både hos vore gæstesejlere, turister og navnlig beboerne i den gamle by er interesse for at få bedre indkøbsmuligheder på havnen og i den gamle by.

På lang sigt kan vi håbe på en købmandsbutik/skibsproviantering, som kan integreres i en fremtidig lokalplan 70 byggeprojekt til erstatning for den saneringsmodne værftsbygning. Nu har vi god tid til at undersøge mulighederne. Og til næste år får vi en ny kommunalbestyrelse, som måske er anderledes positiv over for en dagligvarebutik på havnen. Der er stadigvæk håb – og der er brug for liv på havnen. Hele året.

God sommer til alle.

Med venlig hilsen
Flemming Blønd
Cand.jur.
Medlem af kommunalbestyrelsen for Sydamagerlisten (L)

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER