Vi er en gruppe forældre, der i flere år har arbejdet for at skabe et sted, hvor børn og unge i Dragør kan være aktive, mødes og dyrke deres fritid på en tryg og inkluderende måde. Vi har fuld forståelse for, at mange har stærke følelser for Dragør Havn – det har vi også. Netop fordi havnen betyder så meget for os alle, er det vigtigt, at debatten om dens fremtid bliver nuanceret og baseret på fakta.
Det er ikke et udtryk for manglende respekt for historien, omgivelserne eller de nuværende brugere, at vi ser en tidssvarende og opdateret skatebane som en naturlig del af havnens udvikling (den nuværende bane blev anlagt i 2014). Tværtimod handler projektet om at skabe liv og fællesskab i et område, som mange – også børn og unge – allerede bruger dagligt.
Vi har arbejdet på projektet i fem til seks år netop for at sikre, at det ikke bliver en økonomisk belastning for kommunen. Finansieringen kommer fra fonde og frivillige kræfter, og driften er tænkt ind fra start i dialog med forvaltningen.
Vi er enige i, at havnens udtryk og ånd skal bevares. Derfor er der lagt vægt på et diskret design, der visuelt falder ind i omgivelserne, og som kan bruges af mange – ikke kun skaterne, men også børn på løbehjul, familier og tilskuere. Det bliver et mødested, ikke et betonmonster.
Intet punkt på banen er højere end 1,2 meter og rager dermed ikke mere op, end hvad der i forvejen findes i området – for eksempel ved den bagvedliggende fodboldbane.
Der findes mange måder at bruge havnen på; nogle sejler, andre går tur, spiser is, fisker, træner og – forhåbentlig snart – skater lidt (mere). Det er netop mangfoldigheden, der gør Dragør Havn levende og elsket.
Vi håber, at debatten kan handle om, hvordan vi sammen kan bevare havnens særlige karakter og samtidig skabe plads til næste generation – i stedet for at stille grupper op mod hinanden.
Vi stiller gerne op til dialog med havnens daglige brugere, som vi forleden gjorde med Dragør Bådelaug, Lodserne fra DanPilot, Værftet, Erhvervsforeningen Dragør Havn og Brugerrådet i forbindelse med høringsperioden. Vi havde en fin dialog, som vi gerne tager op igen – inklusive Allan og andre, der skulle have lyst.