Debat

Vi laver en regional plan for nedbringelse af opioider

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Vi laver en regional plan for nedbringelse af opioider

Præparater såsom tramadol, oxycontin og kodein er alt for lettilgængelige. Medicinen medgives til patienter efter større operationer. De udstedes også af vores praktiserende læger.

Indimellem udleveres der alt for store mængder, som kommer i overskud, og som i stedet bliver opbevaret hjemme i private hjem.

Der ses desværre en stigning i misbrug af disse præparater, og der er set sørgelige eksempler, hvor det har haft en dødelig udgang hos meget unge mennesker.

Det er oftest et »usynligt misbrug«, som ikke så let kan spottes af forældrene.

Et kæmpe problem

Stærk smertestillende medicin skal fjernes fra gadebilledet. Og det er regionens ansvar at hjælpe til med, at stærke smertestillende præparater ikke bliver udstedt i større mængder.

Vi politikere i Region Hovedstaden ønsker at bidrage til at løfte denne udfordring. Med handleplanen har vi valgt at fokusere på områder, hvor regionen har handlemuligheder.

Det drejer sig om områder, hvor regionen kan tage initiativet til en styrket indsats. Det er indsatser inden for hospitalsregi og almen praksis i forhold til ordination af opioider. Det er også indsatser, hvor regionen kan tage initiativ til samarbejde med andre aktører i kommunerne og på gymnasierne.

For hvad er det egentligt for nogle tilbud, som de unge, der skal i behandling for opioider, møder? Tilbuddene er meget forskellige og indimellem også meget mangelfulde. Det skyldes primært, at der mangler viden på området. Dén viden kan vi stille til rådighed fra Region Hovedstadens side.

I Region Hovedstaden er vi påbegyndt arbejdet med en regionalplan for nedbringelse af opioider, som vil arbejde med tre fokusområder:

  1. Det lægeordinerede forbrug af opioider.
  2. Unges brug af euforiserende stoffer på gymnasier.
  3. De unges møde med det regionale sundhedsvæsen.

Planen skal endeligt vedtages til regionsmødet tirsdag den 13. maj. Det glæder vi os til.

Med venlig hilsen
Brian Høier
Socialdemokratiet
Regionsrådsmedlem og psykiatrisk sygeplejerske

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER