Debat

Vi skal fremtidssikre vores ældrepleje

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Vi skal fremtidssikre vores ældrepleje

Danmark og dermed Dragør står over for store udfordringer på ældreområdet. De kommende år stiger andelen af +85-årige i Dragør til næsten 900 borgere. I samme periode kommer vi til at mangle mere end 40 medarbejdere i ældreplejen lokalt i Dragør – på landsplan er tallet omkring 20.000 – hvis vi skal fastholde det velfærdsniveau, der er i dag.

Det er det, vi kalder velfærdsgabet. Det hænger ikke sammen. Det er ikke noget, man løser med et snuptag, og man kan heller ikke udlicitere problemet. Vi bliver nødt til at omstille ældreområdet og tænke nyt og anderledes allerede nu, så vi kan håndtere det.

For Socialdemokratiet er det afgørende, at vi holder fast i intentionerne i vores velfærdssamfund: den frie og lige adgang til velfærd. Det kræver flere forskellige delkomponenter at komme i mål. Lønløftet og ældreloven er to af dem, men de kan ikke stå alene. Vi har også brug for lokale initiativer og tiltag, der kan hjælpe til.

Socialdemokratiet fremlægger hermed vores bud på, hvad der skal til lokalt for at fremtidssikre ældreområdet i Dragør.

Enggården

På Enggården handler det for Socialdemokratiet først og fremmest om at sikre ro. Ro til at give den gas på udviklingsplanen og tillid til, at vi sammen kan løfte den store opgave, som det er at komme i mål med planens 17 punkter. Derfor siger vi klart nej til udlicitering af Enggården.

Derudover ønsker vi at samle hele ældreområdet på Enggården, således at både hjemmepleje, visitation og hjælpemidler fysisk har til huse på Enggården. På den måde samler vi alle ressourcer ét sted. Det vil give kortere arbejdsgange samt mulighed for at tænke på tværs, hjælpe og understøtte hinanden og give en langt større robusthed. Vi kalder det Ældrehuset Enggården. Det vil give en besparelse på huslejen på Wiedergården, og den ønsker vi at målrette til Enggården.

Det er ikke en lille opgave, og derfor er det vigtigt, at der er en god, løbende og tillidsfuld dialog mellem forvaltning, Enggården og politikere om, hvorvidt man har de værktøjer og ressourcer, der skal til. Det vil vi være meget opmærksomme på.

Servicetjek af FOA-aftalen

Vi vil også give partnerskabsaftalen med fagforeningen FOA et servicetjek og tilføre varige midler, der kan understøtte og forstærke aftalens initiativer og eventuelt udbygge aftalen med nye tiltag.

Det vil vi, fordi vi har brug for at gøre ekstra for at sikre bæredygtig trivsel og fordelagtige arbejdsvilkår.

Mod til velfærdsteknologi

For at løse noget af velfærdsgabet bliver vi nødt til at arbejde smartere og have modet til at arbejde meget mere med velfærdsteknologi i fremtiden. Det kræver, at vi først skaber velfærdsteknologisk tryghed hos både brugere og pårørende.

Derfor har Socialdemokratiet stillet forslag om, at der udarbejdes en strategi for velfærdsteknologi, og den bliver fremlagt i Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget til december.

For os handler brugen af velfærdsteknologi ikke om færre mennesker – tværtimod – men om at frigive tid til andre opgaver, som kræver mennesker.

En million til hjemmeplejen

Slutteligt vil vi afskaffe effektiviseringspuljen, som blev indført for nogle år siden. Det giver cirka en million mere til ældreområdet. Den million skal prioriteres til hjemmeplejen, så der er mere tid i hjemmene, og bruges til at komme godt i mål med ældreloven.

Susanne Feldstein

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER