Debat

Vi skal have en borgmester, som fokuserer på Dragør

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Vi skal have en borgmester, som fokuserer på Dragør

Borgmester Kenneth Gøtterup opstiller som bekendt både til kommunal- og regionsvalget. Han satser fortsat på at blive siddende som borgmester i kommunen.

Jeg undrer mig som borger i Dragør over hans beslutning om at opstille begge steder.

Borgmesteren, som i kraft af sin titel er fuldtidspolitiker, udtaler i Amagerliv den 14.6.2025, at det er vigtigt, at der er en repræsentant fra Amager i det nye regionsråd, Region Østdanmark, da der ellers er fare for, at området bliver overset. Det er jeg ikke uenig i.

Der er dog et problem med inhabilitet, når man har et dobbeltmandat som borgmester i en kommunalbestyrelse og samtidig er medlem af regionsrådet. Ifølge reglerne om dobbeltmandater i Danmark er det i udgangspunktet lovligt at sidde i både en kommunalbestyrelse og et regionsråd samtidig. Men som fuldtidspolitiker i kommunen og medlem af regionsrådet er der stor fare for, at de to roller direkte overlapper i konkrete sager.

Habilitetsproblemer med dobbeltmandatet kan ifølge regionsloven, kommunestyrelsesloven og forvaltningsloven især opstå i situationer, hvor kommunens beslutninger har økonomiske eller forvaltningsmæssige relationer til regionen, f.eks. vedrørende hospitalsdrift, sundhedsaftaler eller fælles anlægsprojekter. I sådanne tilfælde skal den pågældende erklære sig inhabil enten som borgmester eller som regionsrådsmedlem.

Borgmesteren er f.eks. forhåndsudpeget af kommunen til at sidde i Sundhedsrådet Amager/Vestegnen i det nye regionsråd. Når beslutninger, som vedrører Dragør, skal tages i dette råd, må borgmesteren gå uden for døren, da han er inhabil. Det vil sige, at vores borgmester ikke har indflydelse på meget vigtige beslutninger i regionsrådet.

Borgmesteren nævner i Amagerliv, at Amager vil komme i klemme, hvis vi ikke har en repræsentant fra Amager. Det er jeg helt enig i. Men kommer vi ikke i lige så stor klemme ved ikke at have medbestemmelse på vigtige områder på grund af inhabilitet og samtidig have en borgmester, der ikke har fuldt fokus på arbejdet i kommunalbestyrelsen?

SF, Socialdemokratiet og Enhedslisten har derfor partivedtægter, som generelt forbyder dobbeltmandater for fuldtidspolitikere, netop med henvisning til risiko for interessekonflikter og manglende arbejdsopdeling. Omvendt tillader partier som Venstre og Konservative fortsat dobbeltmandater for kommunale fuldtidspolitikere.

Det er vigtigt, at Amager er repræsenteret i Region Østdanmark, men det skal ikke være med et dobbeltmandat, som sætter Amager skakmat uden indflydelse. Lad os i stedet få en borgmester, som ønsker at prioritere og fokusere på Dragør, og et regionsmedlem, der har fuldt fokus på dette arbejde, og som kan prioritere beslutninger til gavn for Amager.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER