I Konservative i Dragør bakker vi op om Folketingets nye kvalitetsprogram for folkeskolen, der blev vedtaget sidste år, og som vi netop har drøftet i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget. Hovedparten af reformen får nu luft under vingerne og ændrer vores skolebørns hverdag.
Programmet rummer 33 initiativer, der skal styrke både elevernes trivsel og faglige resultater. Samtidig er der et vigtigt fokus på, at de mest udfordrede elever får bedre muligheder for at klare sig godt, komme videre i uddannelse og job – og i det hele taget have et liv med god livskvalitet, både som børn og senere som voksne.
Nu ligger bolden hos skolerne, som har travlt med at få reformen rullet ud. Fra dette skoleår indføres blandt andet juniormesterlære, hvor elever i 8. og 9. klasse nu kan få lov til at kombinere undervisning med praktisk erfaring i en virksomhed og at udforske erhvervsuddannelses-spor. Vi bakker varmt op om at få nuanceret de ældste elevers indsigt i praktiske fag, og de vil uden tvivl få en positiv aha-oplevelse ude hos vores lokale virksomheder.
Samtidig indføres nye lokale valgfag, den bundne understøttende undervisning afskaffes, og der indføres en permanent mulighed for at afkorte skoledagen. Der er stadig minimumskrav til den samlede undervisningstid, men skolerne kan nu tilrettelægge mere frit, og det bliver godt modtaget. Skolerne i Dragør har valgt at følge deres skolebestyrelsers anbefaling om at afkorte skoledagene mest muligt, dog med undtagelse af børnehaveklassen.
Den understøttende undervisning erstattes af, at skolerne får en såkaldt timebank, hvor der er krav om en styrket indsats for de ti procent fagligt mest udfordrede elever i dansk og matematik samt til gennemførelse af tests, screeninger og klassens tid.
Men resten af timerne bestemmer de selv over, og skolerne i Dragør Kommune har valgt at bruge timerne til to-voksenordninger i alle klasser for at styrke undervisningen og sikre, at alle elever er godt med. De enkelte klasseteams afklarer, hvordan de ekstra ressourcer gør mest gavn.
Vi håber, reformen bliver en succes, og vi vil følge den tæt.
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ikke synes, at den tidligere socialdemokratiske folkeskolereform var en succes. Den gav alt for lange dage og alt for få resultater.
Men en god skole er kun én del af et godt børne- og ungdomsliv. Det kræver også et stærkt foreningsliv – både inden for idræt, kultur og andre fritidsaktiviteter. Derfor har Konservative foreslået, at Dragør Kommune undersøger mulighed for at indgå et strategisk samarbejde med DGI Storkøbenhavn, hvilket andre kommuner har rigtig god erfaring med.
Det fik vi positiv opbakning til fra resten af udvalget, så der vil nu blive holdt et møde med foreningerne i Dragør, DGI og kommunen, hvor vi sammen kan drøfte frivillighed, fremtidens idræt og mulige partnerskaber. Et tæt samarbejde kan bidrage til at udvikle og styrke det frivillige arbejde, øge medlemstallet i foreningerne og skabe nye muligheder for både børn, unge og voksne.
Vi overvejer også, at samarbejdet kunne udvides med kulturelle foreninger – for hvis vi kombinerer erfaringerne fra DGI’s frivillighedsarbejde med vores gode foreningsliv i Dragør, så kan der opstå nye spændende ting. Det hører I nærmere om.
Så der er gode ting i gang, og en stærk folkeskole og et levende foreningsliv går hånd i hånd. Det er sådan, vi skaber de bedste rammer for trivsel, fællesskab og udvikling for vores børn og unge.
Med venlig hilsen
Mia Tang, Trine Søe og Theis Guldbech
Konservative medlemmer af Børne-, Fritids- og Kulturudvalget