Jeg skrev for nylig et læserbrev om behovet for et ungdomshus i Dragør, hvor vores unge kan mødes, trives og høre til. Den sag handler om at skabe rammerne for et stærkt ungdomsliv lokalt, men det stopper ikke dér. For vi skal også kæmpe for, at Dragørs unge får lige muligheder, når de bevæger sig videre i livet.
I dag er Dragørs unge blandt dem i landet, som sjældnest får opfyldt deres førsteprioritet, når de søger ind på gymnasiet. Det skyldes det urimelige afstandskrav, som betyder, at mange ikke får lov til at vælge det gymnasium, der passer bedst til deres interesser og ambitioner.
Det er ikke rimeligt, at vores unge begrænses af et system, de ikke selv har indflydelse på. De fortjener – ligesom unge i resten af landet – et frit gymnasievalg.
Derfor vil jeg arbejde sammen med borgmesteren, som allerede har kæmpet hårdt for sagen, for at få lempet afstandskravet. Sammen skal vi sikre, at Dragørs unge får reelle muligheder og retfærdige vilkår.
For mig handler det om én ting: at passe på vores unge og give dem de bedste muligheder – både her i Dragør og når de tager næste skridt i deres liv. Et ungdomshus, frit gymnasievalg og en kommune, der tror på sine unge – det er sådan, vi bygger et stærkt Dragør for fremtiden.