Pædagogandelen i Dragørs institutioner ligger lige nu på 48 procent. Og med den udvikling, vi ser nu, kommer vi heller ikke op på de 60 procent foreløbig. For det er blevet sværere at rekruttere uddannede pædagoger. Færre studerende søger ind. Færre kommer i praktik – og alt for mange forlader faget igen.
Den nuværende tilgang, hvor vi primært fokuserer på at tiltrække og uddanne nye pædagoger ad de klassiske veje, er ganske enkelt ikke nok. Det er lykkedes os at hæve pædagogandelen ganske lidt – fra 44,7 procent pædagoger i 2023 til 48 procent pædagoger i 2026. Men 3,3 procentpoint på tre år er ikke nok. Derfor er vi nødt til at tænke bredere og mere langsigtet.
Den langsigtede udvikling
I Dragør Kommune står seks pædagogmedhjælpere klar til at tage en pædagogisk assistentuddannelse (PAU). De har i dag ikke adgang til pædagoguddannelsen, men med PAU’en bliver de endnu stærkere i deres daglige arbejde – til gavn for børnene her og nu. Samtidig får de mulighed for senere at videreuddanne sig til pædagoger.
Det er præcis den type løsninger, vi har brug for. Vi er nødt til at udvikle flere veje ind i faget og opkvalificere bredere. Og vi har brug for at tænke i trin, hvor flere kan være med, og hvor flere på sigt kan løfte sig fagligt.
Fra ambition til handling
De seks medhjælpere er en mulighed for at tænke strategisk og langsigtet, når det kommer til institutionerne. Vi ved, at der i dag ikke er afsat centrale midler til at finansiere uddannelsen.
Men hvis vi mener det alvorligt, når vi taler om kvalitet i daginstitutionerne, så skal vi også turde prioritere anderledes. Derfor foreslår Liste T på det kommende kommunalbestyrelsesmøde, at midlerne bør findes. Vi kommer nemlig kun i mål ved at tænke nyt, tænke bredere – og ved at gribe de muligheder, der allerede ligger lige foran os.
Med venlig hilsen
Ann Harnek m.fl.
