Debat

Vores  lokale »Wall Street« pakker sammen

a
Indlæg af admin
| | 0 min læsetid
Vores  lokale »Wall Street« pakker sammen

Det begyndte, da min morfar, Chr. Nicolajsen, fik bygget en toetagers ejendom på adressen Stationsvej 4 (i dag Stationsvej 8), som fra begyndelsen rummede en lejlighed på førstesal, en mindre lejlighed i stueetagen til beboelse og det øvrige – som så blandet andet blev anvendt til telefoncentral og postkontor samt Amagerbankens første afdeling i Dragør fra 1908.

Her blev den liggende til 1939, idet Amagerbanken da havde opført en toetagers ejendom på adressen Stationsvej 7 – nabo til Dragør Kommunes rådhus på Stationsvej 5. Ejendommen rummer i dag byens lægehus, og man kan stadig nyde synet af to flotte, farvede blyruder med motiver fra byen.

I 1957 var der bygget to treetagers lejlighedsejendomme på henholdsvis Stationsvej og Kirkevej, som hang sammen med nogle forretningslokaler samt endnu et større lokale. Amagerbanken lejede lokalet og indrettede i august 1957 et større boksanlæg i kælderetagen. Lokalet blev indviet ved et større arrangement, hvortil mange af byens kunder og kendte mennesker var inviteret. Torvet, som udgjorde pladsen foran forretningerne og banken, fik adressen Dragørhjørnet.

Her drev Amagerbanken forretning lige til konkursen i 2011, hvor så BankNordik overtog lokalet, som senere blev videregivet til Spar Nord, der nu vil lukke afdelingen og henvise deres kunder til deres afdeling på Kongelundsvej.

Jeg har været kunde i de respektive banker, som har drevet bank de nævnte adresser – hvilket vil sige i 90 år – hvoraf 40 år som ansat i Amagerbanken. Så det er da trist at konstatere, at man nu bliver henvist til en bankafdeling uden for Dragør, hvilket jeg tænker, at andre ældre kunder og forretningsdrivende også er kede af.

Så det er slut med »Wall Street« i Dragør, og man kan da kun håbe på, at afskeden den 28. februar »fejres« med et godt glas gravøl.

Med venlig hilsen
Søren Arnbo

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER