Der var stadionstemning på tilskuerrækkerne og sammenbidte miner på banen, da Kirkevejens SFO fredag den 23. januar havde sin anden dag i en efterhånden traditionel indendørs turnering.
Eleverne – som stammer fra 0. til 3. klasse på Store Magleby Skole – tørnede sammen i en række opgør på banen.
Holdene har selv fundet på deres navne, og det er derfor, at vi kan bringe så clickbaitende en overskrift uden at give alt for meget køb på sandheden. For et af de yngste hold havde netop opkaldt sig efter det legendariske engelske hold. Ellers så man navne som Gold Girls, Bad Girls, De Vilde Vildsvin og Fodboldelefanterne blandt holdene, der i sidste og denne uge kappedes om praleretten over pokalerne, som hele året står til skue i sfo’ens garderoberum.
Gammel tradition
Turneringen finder sted i sfo’ens store fællesrum, der er blevet tømt for møbler. Hvornår den blev holdt første gang, fortaber sig i tågerne – men den går årtier tilbage.
»Det er mindst 40 år siden, den blev spillet første gang,« siger Claus Martin Gjerby, der er pædagog i sfo’en.
»Jeg har selv arbejdet her siden 1990’erne, og allerede dengang havde den været i gang i nogle år.«
Claus Martin Gjerby fortæller, at turneringen er hele bøvlet værd – selvom det kræver kræfter at rydde det store rum.
»Det er en kæmpe succes hvert år,« siger han.
For Benjamin Halvorsen Gryholm er turneringens alder i sig selv en kvalitet. Han er leder af sfo’en – eller faglig koordinator med dagligt ledelsesansvar, som hans titel formelt er – og han peger på, at traditioner er et af de områder, man arbejder aktivt med.
»Det er både traditioner som jul og fastelavn og vore egne som samfundsugen og fodboldturneringen,« siger han.
Fodboldturneringen bliver afviklet med både pointtavle og pokaler, men også med en udfordring, som de fleste større hold nok ikke misunder. Midt under kampene risikerer spillerne således at blive hentet af deres forældre.
»Vi har et evigt åbent transfervindue, så holdene kan hurtigt miste en medspiller,« siger Benjamin Halvorsen Gryholm.





