Curlingveteran fra Dragør skal være fanebærer til vinter-OL

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Curlingveteran fra Dragør skal være fanebærer til vinter-OL
Denise Dupont skal være fanebærer ved OL i Milano. Hun er her fotograferet under en prisuddeling i Dragør. Foto: Thomas Mose

Til daglig er Denise Dupont lærer på Dragør Skole. Men ved siden af det civile job er hun curlingspiller på eliteplan – og snart kan hun også skrive fanebærer på sit cv.

Fredag den 6. februar skal hun nemlig bære Dannebrog under åbningsceremonien ti vinter-OL i italienske Milano, der er årets værtsby for de olympiske vinterlege. Dermed bliver det femte gang, at hun repræsenterer Danmark ved et vinter-OL – en status, som ingen dansk sportsudøver nogensinde har opnået før.

Samtidig kommer hun til at tangere den danske kvinderekord for flest deltagelser ved et OL. Kun svømmerne Jeanette Ottesen og Mette Jacobsen samt dressurrytteren Anne van Olst har deltaget i lige så mange olympiske lege.

41-årige Denise Dupont deltog i OL for første gang i Torino i 2006. Siden har hun været med i Vancouver i 2010, Pyeongchang i 2018 og Beijing i 2022. Den bedste placering opnåede hun sammen med det danske curlinghold i 2010, hvor det blev til en femteplads.

Denise bliver ikke den første i familien med det ærefulde hverv som fanebærer. I 2022 var hendes søster Madeleine Dupont fanebærer under indmarchen i Beijing. De to søstre har desuden spillet på hold sammen til olympiaderne i Peyongchang, Vancouver og Beijing – og skal også spille sammen i Milano.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER