Så kom nedturen. Efter en flot start på den nye sæson med fire sejre og mange mål måtte DB se sig slået på egen bane af et velspillende HB-mandskab, som gik offensivt til værks fra kampens start. HB (Handelsstandens Boldklub) viste fra første fløjt, at de var opsat på at få tre point med hjem til Østerbro. Det fik de!
DB’s spillere virkede rådvilde fra kampens start – groft sagt havde stort set hele holdet en dag, hvor ikke meget fungerede. En ærlig træner, Janus Krüger, kommenterede efter kampen med et »det var en offday« – og som en trofast tilskuer udtrykte det: »Sådan en kamp kommer … op på hesten igen!«
HB havde deres første afslutning efter kun to minutter, men den gik forbi. Efter seks minutter blev spillet blev afbrudt af en tackling, som gik ud over Gustav Dybdal. Han fik en på tuden og næseblod. Men var det en albue, som »kom i vejen«? Der blev ikke dømt noget, hverken straffe til DB eller kort til HB – blot en håbløs kendelse (set herfra) med målspark til HB!
HB fortsatte med at lægge tryk på DB, og gæsterne fik fremtvunget et straffespark efter 25 minutter. Julius Krüger var synderen, og her var dommeren sikker i sin sag. HB scorede – Mads Glæsner i målet var ude ved venstre stolpe, men ikke nok til at få hånden på.
Offside, offside
DB kom umiddelbart godt igen efter scoringen og fik sat et hurtigt angreb i gang. Kasper Walker blev spillet fri, men dømt offside. En kendelse, som ramte holdene flere gange i kampen.
Men når kampen kun har en dommer (og ingen linjevogtere), sker det ofte, at dommeren »trækker stikket« og dømmer en offside, selvom den måske reelt ikke er der.
Det samme skete efter 30 minutter, hvor det var HB, der spillede igennem DB’s forsvar, men der blev dømt offside. Lige inden lignede det dog et frispark til Kasper Walker.
HB blev ved med at presse DB tilbage i resten af første halvleg, og Mads Glæsner i målet havde mere end nok at se til. DB blev i den grad overspillet af et aggressivt, velspillende HB-hold, som fik skovlen under DB fra start til slut i første halvleg.
Kasper Walker så tilmed dommerens gule kort i første halvlegs overtid – efter en »for hård tackling«, hvilket Walker selv kommenterede i pausen: »Hvordan kan man tackle for hårdt, når det er rent spil?«
DB’s trænere, Janus Krüger og Tom Pilgaard, forsøgte at give et indspark og skabe nyt inspiration til holdet. I pausen blev Tobias Damkær og Mads Lund skiftet ud med Hector Uhl og Pelle Søgaard. Og kort ind i anden halvleg kom Lucas Frederiksen på banen som erstatning for Leonardo Han.
Kortfristet håb om point
HB var imidlertid stadig i angrebshumør og fik atter presset DB tilbage. DB kunne ikke finde frem til det spil, som gav en storsejr over KFB ugen før. DB’s forsøg på offensive afleveringer blev samlet op af et effektivt HB-mandskab, som for nemt fik spillet dirigeret den anden vej.
Forløsningen kom alligevel efter 70 minutters spil, hvor Mads Lund fik udlignet til 1–1. Lund blev spillet i dybden af Lucas Frederiksen ude i venstre side. Lund trak ind i HB’s felt, hvor Kasper Walker skærmede godt af – og Lund sparkede med venstrepoten bolden i det korte hjørne uden chance for HB-målmanden. Flot aflevering af Lucas og fornem afslutning.
Men … der gik dog kun et minut, så havde HB ændret stillingen og var foran 1–2!
HB havde atter held med at bryde et DB angreb, og de spillede bolden frem i højre side, hvor en hurtig HB-spiller fik snydt to erfarne DB-spillere, Julius Krüger og Tobias Oppermann. Mads Glæsner i målet stod nok lidt for langt ude i sit målfelt, og chancen for at lobbe bolden over målmanden fra distancen blev desværre udnyttet til perfektion. 1–2.
Afslutningsvis fik HB lukket kampen med en scoring til 1–3 efter 87 minutter.
Skubbet af tronen
Set i bakspejlet var DB milevidt fra den standard, holdet har leveret i de fire første kampe. Men, mon ikke holdet rejser sig og kommer stærkt igen.
Nederlaget betyder, at DB må overlade førstepladsen i rækken til CBS Sport, der søndag hjemme slog Jægersborg Bk. med 3–2. I weekendens øvrige kampe vandt B.1960 hjemme med 2–0 over KFB, medens Føroyar ude lammetævede PI Fodbold med 0–6.
De to sidste kampe sluttede begge uafgjort, og begge med de usædvanlige cifre 4–4. Viktoria mødte hjemme Hellas, medens Bispebjerg Bk. tog mod Østerbro IF.
DB ligger stadig lunt i tabellen på den oprykningsgivende 2. plads med to point ned til Føroyar.
Næste kamp spilles på udebane mod Østerbro IF, som p.t. er nr. 4 i rækken, lørdag den 20. september kl. 14.00 i Fælledparken.
Vel mødt.


