
Dragør Boldklubs førstehold (DB) har fået en stærk start på opstarten med fem sejre i træk. Men i de to seneste træningskampe måtte holdet se sig slået.
God stime stoppet
DB-holdet stillede tirsdag den 10. marts op til endnu en træningskamp. Denne gang var modstanderen B1908 som til daglig spiller i københavnsserien.
B1908 startede kampen med et højt og massivt pres, som stressede DB’s udspil en del. Med et hårdt pres på boldholder kunne de lukke ned for de spilmuligheder og afleveringslinjer, der var. Og når de ikke vandt bolden, lavede de frispark.
Selvom B1908 i flere situationer fik erobret bolden med deres hårde pres, kom de dog ikke rigtigt frem til de helt store målchancer, hvilket bevidner at DB’s defensiv er utrolig stærk – selv når de mistede bolden på egen banehalvdel.
De gange det lykkedes for DB-mandskabet at spille sig ud af presset, etablerede holdet nogle rigtig fine sekvenser på bolden, og de blev da også farlige i flere situationer.
Kampen tipper
Store dele af første halvleg bølgede spillet frem og tilbage. Men DB var med, og de bed fra sig.
DB kom bagud 1–0 på et uheldigt rodemål efter et hjørnespark. B1908-målet rystede ikke dog ikke DB-holdet, som også er blevet roligere i tilsvarende situationer, med tro på at, de nok skal komme tilbage.
Anden halvlegen blev lidt mere rodet end den første. DB fik ikke spillet til at hænge sammen. Sideforskydningen virkede ikke, og bagkæden blev ikke skubbet langt nok op. DB-mandskabet fik også problemer med opspillet, og spillet blev lidt mere primitivt.
B1908 flere gange fik erobret bolden og fik spillet ind mellem DB-kæderne – hvilket udmøntede sig i et par farlige situationer.
På trods af, at DB i anden halvleg ikke var ligeså kompakt og sammenhængende, holdt de stadig stand. Og de fik tilmed spillet sig frem til et par chancer.
Et frispark til B1908 sent i anden halvleg cementerede DBs nederlag med endnu en scoring til 2–0.
Nederlag
»På trods af resultatet, er jeg mere end tilfreds. Vi er med hele vejen. Også selv, hvis den havde været længere, hårdere eller mere bumpet,« siger DB-træner Janus Krüger efter kampen.
Han mener, at holdet beviste, at de sagtens kan udfordre og spille med mod toppen af københavnsserien.
»Vi står imod B1908’s hårde spil – og skulle vel i en almindelig kamp have spillet i overtal stort set hele kampen, på grund af ‘otternes’ mange hårde frispark og gule kort. Vi får igen smagt på, hvad det kræver af intensitet og kvalitet, hvis man skal spille på det niveau,« slutter Janus Krüger.
Ny kamp kort efter
Lørdag den 14. marts tørnede DB-holdet ud mod Brønshøj (2), som spiller i serie 1.
Kampen startede uheldigt for DB, idet angriberen Ali Jennane, der har vist storform og er topscorer i sæsonforberedelserne, i en spurt fik en fibersprængning i venstre lår. Ali Jennane måtte lade sig udskifte – ind kom Oliver Joost.
Brønshøj startede kampen bedst. De fik overtaget på midten og pressede DB-forsvaret bagud.
En Brønshøj-spiller fik efter 12 minutter et gult kort efter en voldsom tackling på Hector Uhl. Uhl kom dog på benene igen – og han kæmpede hele kampen som besat.
DB udnyttede overtalssituationen få minutter efter, hvor de kom helt tæt på Brønshøj-målet. Et perfekt indlæg fra venstre, slået af Mads Lund, var tæt på at ramme Leonardo Han, som kom et halvt sekund for sent. Kort efter fik Tobias Damkær chancen, men hans afslutning var for svag, og Brønshøj-målmanden kunne nemt pille bolden ned.
Efter 19 minutter kom Brønshøj foran på et straffespark. Mads Glæsner gik til den rigtige side, men bolden sad for yderligt.
Efter knap en halv time sendte Mads Lund igen til et indlæg ind foran Brønshøj-målet, hvor både Oliver Joost og Tobias Damkær var i position – men det var Brønshøj-keeperen, som fik fat i bolden.
Brønshøj havde flere gode muligheder, blandt andet efter 35 minutter, hvor Mads Glæsner i DB-målet fik viftet bolden ud til hjørnespark. Kort efter fik Brønshøj bolden i nettet, men dommeren dømte offside.

Andet nederlag
DB startede anden halvleg med en fin chance – denne gang af Oliver Joost. Men igen var det for nemt for Brønshøj-målmanden at få fat i bolden.
Efter 52 minutter fik Shawn Højgaard gult kort for en for hård tackling. Kort blev Leonardo Han skiftet ud. Han blev erstattet af Noah Færch – en af de nye, lovende spillere.
DB fik frispark i god position efter 64 minutter. Tobias Damkær sparkede og skabte lidt problemer for Brønshøj-målmanden – men ikke mål.
Oliver Joost fik en gylden mulighed for udligning med knap 20 minutter tilbage af kampen. Joost blev spillet fri på kanten af feltet. Han forsøgte at løfte bolden over målmanden – men keeperen havde læst det.
Få minutter efter fik Brønshøj fremtvunget en serie af tre hjørnespark, som alle voldte DB problemer. Første hjørne fik Glæsner bokset væk. Bolden blev samlet op af en Brønshøj-spiller, som afsluttede direkte. Kun en heldig fod af Tobias Oppermann forhindrede scoring. Efter næste hjørnespark måtte Glæsner hive en flot refleksredning op af posen. Ved tredje hjørne fik Glæsner igen bokset bolden væk. Denne gang ramte den en DB-spiller, som satte en kontra i gang – men heller ikke denne gang blev det til noget.
Det endte 1–0. En god træningskamp med mange nye spillere, som alle viste, at de kan træde ind på holdet.
Kommende træningskampe
Onsdag den 18. marts klokken 18 spiller DB mod Amager FF på udebane på John Tranums Allé i Kastrup.
Lørdag den 21. marts klokken 12 spiller DB mod Fremad Valby på hjemmebane i Dragør.