I går var cheftræner Janus Krüger-Larsen usædvanlig hård i sin kritik af DBU København. Han mener, at afgørelsen af hvorvidt den fjerdesidste i københavnsserien rykker ned eller ej er uklar, og at den uklarhed skaber en sportsligt unfair situation.
Situationen opstår, fordi det bornholmske hold Viking/RIK sent i sæsonen meddeler, at de ønsker at rykke op i københavnsserien, fordi de vinder den bornholmske række. Det bliver de den 12. juni citeret for af TV2 Bornholm. Altså få dage før sæsonen slutter i københavnsserien.
Dertil siger Janus Krüger-Larsen blandt andet:
»Den slags skal jo efter min bedste opfattelse meldes ud fra sæsonens start, så alle er klar over de sportslige vilkår.«
Claus Vogelius er turneringschef i DBU København, og da Dragør Nyt får ham i røret, forklarer han, at reglerne er blevet holdt til punkt og prikke:
»Vi har virkelig svært ved at genkende den kritik, der bliver fremført. Reglen har været indskrevet i turneringsreglementet siden 2004, og har desuden også været en del af det, man kalder rækkebeskrivelsen.«
Her kan man læse det omtalte turneringsreglement, hvor § 11.14 f siger:
»Hvis (…) DBU Bornholm i en sæson er repræsenteret med ingen eller kun ét hold i Københavnsserien og derover, vil vinderen af DBU Bornholms bedste herrerække rykke op i Københavnsserien efter den sæson, hvilket vil forøge nedrykningen fra Københavnsserien med et hold.«
Det er netop ovenstående paragraf, som førte til, at Dragør Boldklub, der endte på den fjerdesidste plads, måtte følge hele tre andre hold ned i serie 1.
I den rækkebeskrivelse, som Claus Vogelius også omtaler, står der:
»Nedrykningen reduceres med 1 hold i tilfælde af, at vinderen af DBU Bornholms bedste række ikke kan eller ikke ønsker at deltage i Københavnsserien 2025/26 jf. Turneringsreglementets § 11.14 F.«
Turneringschef Claus Vogelius har altså ret i, at vinderen af den bornholmske række kan rykke op i københavnsserien. Hvad der ikke står noget om i reglementet er, hvornår og hvordan det bornholmske hold skal meddele, at de ønsker at benytte sig af muligheden.
Stadig kritisk cheftræner
Den usikkerhed er Janus Krüger-Larsen stadig kritisk overfor. Han mener ikke, at det er sportsligt fair:
»Vi skal jo kende spillereglerne, så vi ved, under hvilke vilkår vi konkurrerer. De bornholmske hold burde da fra sæsonens start komme med en udmelding om, hvorvidt de ønsker at deltage i københavnsserien, hvis muligheden opstår. Det er da kun rimeligt, at vi kender vilkårene.«
Den kritik bad vi kommunikationschef Sara Møller Christensen fra DBU København om at forholde sig til. Dertil svarer hun i en e-mail:
»Claus (Vogelius, red.) har redegjort for, at der er et klart regelsæt, og det er det, vi har fulgt. Vi har ikke en holdning til de politisk vedtagne regler, men håndhæver og oplyser om dem efter bedste evne. Vores ønske er at have en god dialog med vores medlemsklubber, og de har altid mulighed for at gå ad officielle kanaler, hvis de ønsker at ændre det regelsæt, der foreligger.«
Janus Krüger-Larsen er desuden også fundamentalt kritisk overfor det sportslige grundlag for den bornholmske oprykning til københavnsserien. Rækken, som Viking/RIK vandt, hedder »Knudsker Køleliga«, og består af otte hold. I rækken har to klubber hver to hold med. Både deres førstehold og deres andethold. Desuden har Nexø deres andethold med.
»Tynd bornholmsk række«
»Det er en sportsligt tynd række, hvor to klubber ovenikøbet har to hold med. Og man kan da tænke sit, om hvordan deres indbyrdes kampe forløber. Oprykningen er ikke alene sket efter et kritisabelt tidsmæssigt forløb men også på et sportsligt tyndt grundlag,« siger Janus Krüger-Larsen.
Artiklen fortsætter efter billedet.

Ej heller Janus Krüger–Larsens kritik af det sportslige grundlag for oprykningen vil turneringschef Claus Vogelius, DBU København, forholde sig til. Han vil alene forholde sig til reglementet om afviklingen af københavnsserien. DBU Bornholm henviser til DBU København.
Dragørs cheftræner understreger, at han meget gerne vil indgå i en dialog med DBU København omkring en skærpelse af turneringsreglementet i fremtiden.
»Men først når vi har fået et sagligt begrundet svar omkring vores nedrykning eller overlevelse. Desuden har vi faktisk endnu slet ikke hørt officielt fra DBU om vores nedrykning,« afslutter han.